4.
SØMANDSBREV lettere omskrevet til den fortælling, Frida elsker så meget, og som
kostede hende en flaske Ålborg Export
At
reparere skildpadder.
Brev
skrevet som beretning i et langt brev til O.O. baseret på en virkelig hændelse,
osse den.
Frida
ventede på sin ældste søn, Søren, som
var taget direkte fra skolen og ud på
langfarten. Han skulle hjem for første gang efter sin jomfrusejlads.
Sådan kaldte de snart rejsen indbyrdes. En hyre som jungmand. Han havde altid
været den lyseste i sind af de tre børn.
Små
postkortshilsener fra Spanien, ja det handlede mest om Biscayen, og fra
Aden (frimærker så imponerende med
jetjagere) og siden hen Østen.
Han
kan være her hvert øjeblik. Og det er han også. Belæsset med pakker som et
æsel. Frida mindedes helt tilbage, da
farbrorens første hjemlandgang
lige efter krigen, hvor den pludselig stod på bananer og appelsiner og
tyggegummi. Han var som skudt op af gulvet og havde stået der i sin
DFDS-kaptajnsuniform og bare delt ud. Et stort fata morgana efter de fem onde
år. Det havde naturligvis vakt jubel og glæde.
Nu
var det Søren, der lyslevende stod der og skulle frigøres for bagage og
overtøj. Og det var igen glæde.
Han
kunne nu berette om det fremmedartede, negerhytter, så man tror det er løgn i
vores tid og steder så sodsværtede af krige, så voldsomt, at man ikke ka
begribe det. Han havde sat solbrillerne op i håret, hvilket moren bemærkede
uden at sige noget.
Nå.
Alt gik godt. Kaffe på bordet og snakken gik, og fotografier cirkulerede. Det
sidste behøvedes næsten ikke, så levende fortaltes der. Men dertil kom også, at
Frida var en god spørger. Så det var snart
ikke til at vide, hvem der var publikum, og hvem der var optrædende.
Havde
der været børn til stede, da pakkerne blev pakket ud af emballagen, så ville de
være skuffede.
For
de fleste sager var noget, jungmanden havde forskaffet sig til sig selv, sit eget
bord og stol. Det forstod moderen jo så godt.
Men
hvor kan vi have den store sag dér opbevaret? Frida pegede på en større plade, buet og nok tilhørende
dyreriget, ved vi. Et stort rygskjold fra en havskildpadde og dertil bemalet
med et urskovssceneri, palmer, kokosnødder og en abekat, der smed rundt med
skrællerne.
Det
er fra skildpadde, en havskildpadde, sagde Søren. Og moderen syntes, at det
godt nok fyldte mere end sådan et lille klaver. Flot dekoreret måtte alle
indrømme.
Nå,
men vi må have lavet plads på loftet på den ene eller anden måde.
Sådan
blev det, hvis vi nu flyttede det antal papkasser med bøger og sko henne ved
skorstenen , så må det ka la sig gøre,
sagde moderen.
Skjoldet
lå deroppe i 5-6 år . Nu skulle moderen igen kigge til det, fordi Søren
påtænkte at gå permanent tørskoet i land, talte om en uddannelse som
telegrafist, fordi han ville ikke være telegrafist på skib, som han havde sagt
det i telefonen fra Bristol. Det lugter jo stadig af hav endda.
Adskillige
måneder passerede.
Frida
gik en eftermiddag op på loftet, og det hun så var ikke helt godt.
Skjoldet var skambidt af mus. En tredjedel var
væk, og det meste af regnskovsidyllen var også un-der beskydning med bid-og
kradsemærker. Gode råd var dyre. Og gode
dyr rådne, hun tog sig altid i at bruge af Sørens skatkiste af udtryk. Under
disse omstændigheder.
For
der skulle ske noget i en slem fart. Hun kendte en dygtig ung mand med
musikerdrømme, og det vigtige her: hans hænder var skruet godt på. Han måtte
kunne finde på et eller andet. Og Clemens, som vor mand hed, ville også godt
tage sig af sagen.
Han
gik i gang, vurderede og skønnede.
Han
ville klare reparationen med ret enkle midler: avispapir, tapetklister, altså
papmaché, og så tørretid og derpå
vandbaseret lak.
Tre
kokospalmer blev frembragt (igen) med mårhårspensel. Der havde netop været tre.
Pointen var naturligvis at rekonstruere, at bringe tilbage, ikke forbedre,
endelig ikke, altså rent konservatorarbejde. Det blev godt, måske en anelse
klarere i farverne end før. Dekorationen.
Men
store dele af resten måtte alligevel erstattes. For det var tydeligt, at ikke
bare mus, men også biller af en slags havde været i gang med kanalarbejde, som
ikke var til at se i første omgang. Ja, det blev nødvendigt, mente Clemens, at
udskifte alt af det oprindelige materiale.
Tørretiden
gjorde, at man blev en smule grebet af at få det gjort, når man sad og havde
tid til at fundere denne skabnings udstyr.
Den
ny og åbenbart lavere vægt gjorde, at han måtte beregne og regulere på
vægtfylde, for oprindeligt må dyrets skjold have vejet noget mere. I
begyndelsen, inden vandet var fordampet
fra papmacheen, havde han så ikke lige tænkt over det.
Vægttabet blev klaret ved at blande sand og
meget små sten sammen og så ælte det hele ind i et nyt lag klister på
undersiden. Ved forskellige vejninger fandt han frem til, at der måtte søm og
skruer og clips til som ekstra ballast.
Og så tyndt crepepapir igen.
Man
måtte jo netop undgå, at den raslede.
Satte man det reparerede skjold ud i havet
kunne det ikke længere forblive i
overfladen i den reelle verden, sat på ryggen nu efter den sidste operation,
men ville gå til bunds og arbejde sig derfra og nedefter, som den jo også rigtigt var beregnet til.
Han stod og smågrublede og tænkte, at det
havde været et godt og nyttigt arbejde, og at det kunne måske være en mulighed,
at lave ægte skildpaddeskjold af papmache ved at starte med et lille hjørne fra
en virkelig og dernæst bygge op, mure op derfra.
Og
derpå fjerne hjørnet til brug for næste skjold og så fremdeles.
Ikke
helt som surdej i forhold til rugbrød, og dog. Jo, det var nok det, tænkte han.
Det
ærgrede ham lidt, at han var blevet afkrævet tavshed om bestilling og
gennemføringen.
Der
skal blot lige tilføjes, at Søren kom hjem et lille stykke tid efter denne
beskrevne operation.
Han
spurgte overhovedet ikke til det gamle trofæ på loftet.
Moderen ærgrede sig næsten, for emnet var
blevet anbragt nøjagtigt igen på stedet. Og hun havde dertil hvirvlet støv op
på stykket. Hun vidste ikke, om hun
skulle hente det.
Vil
du ikke have skjoldet med dig nu? Jeg
tror ikke, jeg får plads til det, sagde han.
Kurt
Strøm Nielsen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar