mandag den 19. november 2012

Ove Kruges brev/mail til Lindy om Syltes begravelse


 

(Ove Kruges brev/mail  om Syltes begravelse)

 

Hej Lindy, jeg er gået lidt videre, og det haster jo.


Vel skal det gå ordentligt for sig. Ordentlig begravelse. Hvem giver præsten input. Jeg vil egentligt godt med indover. For jeg er endnu ikke kommet mig over, da JE blev bisat sidste år; og det eneste gode ved det ceremoniel var, at "de tre harmonkasser" kom og fik slået en musikalsk bue uden det ligefrem blev en æresport for JE. Hvem havde fodret fru provst Jessen. At Lodsen havde været inde over, det er klart. Og jeg fornemmede den gamle sag om elgjagten stadig spøgte. Det er højst passende at sidde og hvirvle gammel støv og lort op og så ved træffet i præstegården. Sådan en dag begraver man sit møg og holder det inde i sig.
Og spørgsmålet er så osse om Lodsen eller JE var mest skyld i det. Og hvem snakkede om bulerne i min berlingo. Hvis det var Lodsen der sku begraves i morgen (og det havde jeg hellere set, nå, det har jeg aldrig sagt, men hvis det nu var, så ka det godt være, at jeg lige ville nævne, at det kostede 11000,- med lakering og udhamren, men så uden moms. De var til at snakke med... Og så ville jeg selvfølgelig ikke sige til præsten at Lods Prag, han stadig skyldte pengene, men nok komme ind på hans umådelige påholdenhed og smålighed lige meget, hvad det drejede sig om. Jeg lånte ham engang vinkelsliber og kompressor og "var han da færdig med værktøjet, om jeg lige gad køre over efter det." Jeg gad ikke noget brok, kørte derover, døren låst, mine sager lå uden for huset. Det er ikke bare sjuskeri, men ligegyldig behandling af gode folk der ovenikøbet hjælper og låner og selv afhenter. Ville det ikke blive en lille smule falsk, hvis man bare sagde guttermand og sine venners ven til præsten. Og så ku man sende sådan lodsen afsted med falske toner.
Nå nu er det så ren faktisk Sylte, der skal gå vejen, hvor man  bruger returbillet. Savner faktisk gutten. Og søster madam skal ikke løbe med herlighedsværdierne. Ku man ikke kikke lidt derover og hjælpe til...sparekassebøgerne skal jo ikke ligge og flyde. Og kan vi ikke komme til uden at foreslå en fondsdannelse, så er det det vi gør. Jeg gir det lige en tanke. Det må ikke blive en stinker, som der ka regnes ud lissom hva handler om. Men havde han penge. Jeg tror det. Og hvis jeg så osse tilbyder at snakke med præst, så (jeg vender tilbage til det hele, men det skal gå hurtigt, hvis der trommes til begravelse allerede fredag og vi har mandag nu, og det er hendes lange tud der skal fjernes fra sagerne). (Min bror og Niels vil godt spille i kirken..på den måde tror jeg vi har mere styr på hele systemet.)

 

Ove

 

 

 

2 kommentarer:

  1. tror på dig og retter til, tjekker
    og tak til, Bue. Under alle omstændigheder starter jeg lige med at nappe en ny......der er ved at være tyndet ud.
    Knud

    SvarSlet