DEN SPROGLIGE FLÅDE (samlet og red af Peter- Clement Woetmann)
Knud Steffen Nielsen debuterede i 1980 med samlingen Indskrift, han arbejder som lyriker, billedkunstner og blogger (http://knudsteffen.blogspot.com). |
Jeg er gået tilbage til
barndommens land, hvor jeg prøver at finde frem til det, der gjorde indtryk
mest, og som måske endda stadig har betydning. Det første, der dukker op, er
klassikeren Aben Osvald af Egon Mathiesen, som betød noget
varigt. Sproglige ombukninger i min rekonstruktion
(Aben snakker):
"Jeg skal ise
en anan. Åh nej, jeg skal spise en
banan. Jeg tror lige jeg må øbe mig en ur ...
åh nej, jeg mener jeg tror lige jeg må løbe mig en tur.” Det, at sproget fordoblede sig i diverse spor, plus en
hel masse andet, pirrede den 3-4 årige.
Sprogets tilbud om parallelsamfund oppe i ens hoved, hvor
alle små drenge ku lege videre og fx give det strikkede sovedyr Fabdillen
skylden for alt lige fra pissen i sengen, til hvis drengen havde ødelagt farens
merskum. Dyret var den skyldige.
Nogle år efter Aben Oswald blev jeg fortalt, at lyset
havde hastighed, (og dermed) at lyset var lige så meget stof som
skinnebussen mellem Hundested og Hillerød. Og han blev lige så fortumlet, som
bestod lyset af engle.
Nu
kunne man jo så begynde at skrue sig ind på, hvad stof er, res extensa, noget
der havde længde og bredde, partikler og vægtfylde (på en meget fin vægt). Men
lyset var i hvert fald ikke noget, der ku spærres inde i et glasakvarium eller
bag glasvægge som en skoletaske eller en kakaomælk, fastlåste derinde, lyset fra
en lyspære kunne jo gå gennem gennemsigtigt materiale og befinde sig udenfor
osse. Og derved blev jo så pludselig stof til noget endnu mere
diffust.
Men
det kom jo først ind i hovedet senere, at definitioner kaldte på/ krævede nye
definitioner i et stort bundløst kar, hvor man kunne blive ved og ved for at
inddæmme fænomener, som kunne navngives i et væk.
Og
det at kunne læse var jo ligesom stof af bogstaver, der blev ført med næsten
lysets fart fra papiret til drengen. Det ku springe ud af papiret og gennembryde
hans ikke-gennemsigtige kød-væg.
Vidste nu, at lyde og tegn og hvad ellers som myggenes
summen ku hindre søvnen ved at gennemtrænge ham her og nu.
Men
mere underligt var det, at Store Stygge Ulv, som han havde læst og set i
Disneyhæftet i fuldt dagslys, sprang over i ham og fortsatte i det
forfærdeligste (mareridt), når han sov.
Det havde fundet kanaler i en og ku ligge der og lagre. Og slå til, når
det sku være, ved nattetide. Det virkede
osse som - om ikke rigtigt fysisk stof, og så dog, jo som lyset, man ikke havde
troet det om.
Fabdillen har gjort det, sagde drengen. Og drengen vidste jo nok godt her, at der var
en uoverensstemmelse mellem, hvad sovedyret selv ville ha sagt, og så hvad
drengen sagde til faren; så hvis de, drengen og dyret, lige så stille
kommunikerede med hinanden, ville det ikke korrespondere. Der var flere udgaver
af det samme.
Og
barnet, der læste Aben Osvald, ku jo ad åre se, at talte man i øst, vidste man
ikke nålefast, om det ramte et øre i vest. Men barnet var ønsket som medspiller
i teksten, følte han. Og barnet ku snakke såvel til aben Osvald som til
sovedyret og sige tåbelige snotdyr, der ikke ku finde ud af noget som helst.
Læste drengen om noget, der gjorde ondt, hvordan så vide
om det var den samme smerte, vi alle følte, hvis nu man fx mistede noget
dyrebart for tidligt. Hvornår vidste man, om kommunikation lykkedes, og sku der
ikke osse empati til, tænkte han senere.
Undrede sig, når faren flåede en rødspætte, over om den
dog ikke følte smerte. Faren sagde godt nok
nej
til det. Og på det gentagne spørgsmål svarede han: Det er, fordi det er
koldblod. Ordet koldblod blev stikkende i hovedet som noget tæt på usandt, eller
som et ord, som man bare sagde, når man skulle finde en undskyldning, man ikke
havde.
*
Og
ord og andet sansestof blev en slags missiler mod
hjernen.
Drengen var blevet tro læser og væbner i
læse-spillet.
----------------------------------------------------------------------
Og
det forsuttede strikdyr var afgået ved
kakkelovnsdøden.
--------------------------------------------------------------------
Senere, meget senere stødte jeg ind i Austin og Searle og
deres talehandlinger, hvor man betragtede de samme bevægelser fra ord, der blev
sagt, og som jo havde en effekt som stof, der med lysets eller lydens hast
forårsagede en handling. Der var en
eller anden slags forbindelse som mellem spørgsmål og svar. Men ku man vide om
sætninger, der var mere og andet end enkle kommandoer som at lukke vinduet (og
vinduet blev lukket af læseren/høreren/modtageren) osse gjaldt for mere
komplicerede sætninger. For når det blev
kompliceret i sproget, hvor definitioner kaldte på nye definitioner, så indtraf
dermed jo osse flere og flere usikkerhedsmomenter, plus at sproget definerede
sig selv, til man eventuelt kom til en urgrund, spørgsmålet om en førstebevæger,
der så måtte forblive udefineret. Altså rigeligt med usikkerhedsmomenter.
*
På
et tidspunkt ledte jeg overalt for at finde Eliots De fire Kvartetter. Men
så reddede Fiolstræde mig en dag på en Kbh-tur. Dether drejede sig om metrisk
frihed. At rytme var andet end det dér fra sangbogen og morgensamlingerne. Og
dog var det i gymnasiet min gode engelsklærer, der introducerede os for fx hele
Burnt Norton. Og for fantastisk middelaldermusik, madrigaler og digtbåren
kormusik. Hold da op. Så ramte jeg ind i Sarvig og de italienske imaginister
Ungaretti, Montale. Og så var vi i tresserne, og Nordbrandt debuterede, og det
var noget. Og dér var jo osse lige Marianne Larsens fantastiske bøger. Og man
(og lad det blive et upersonligt man) befolkede gymnasiebladet med tekster af
egen tilvirkning. En periode med at skamlæse enzensberger og Borums Poetisk Modernisme,
Malinovskijs Glemmebogen, der osse slog vinduet op ud mod den ganske verden.
Poul Borum, som siden var skyld i - ret snart ved personlig indgriben -, at jeg
så mere alvorligt skrev digte.
Og
så er det gået med lystlæsning og læsning siden.
Så
læste jeg forleden den fantastiske bog om litteratur og fænomenologi af Thomas
Illum Hansen. Det sku jo bare lige siges.
Og
hvem har ikke fascineret mig undervejs: Henrik Have, hans Forværelset, Viggo Madsen, Pia Juul,
René Jean J, og på den store globus: Mallarmé, Borges, fx Fiktioner, Paz, Sachs, Waldrop, og det vil ikke give
mening at fortsætte listen, som ikke nødvendigvis er kánon, men er en løst kronologisk liste
over egne læsninger.
På natbordet ligger netop
nu Ernst Jünger, mere humanist end kriger, Anders Vægters alt for oversete
Speer2, Sally Altschulers fine En engel bag øret og så det løse.
Og dejlige Ursula.
Skoler
afløser skoler. Sandheder afløser sandheder. Men dagens læsning bringer en ind i
sit lille cirkustelt og siger lad os snakke om tingene. Ingen af os er
fejlfrie.
ksn
Ingen kommentarer:
Send en kommentar