-----------------------------------------
Giv
et eksempel på et smukt ord?
Jeg elsker jyske
ord, f.eks. lampanjewærk, som
betyder at det hønsehus, jeg måske lige har fremstillet, har fin nedrivningskvalitet.
Og nu vi er ved minusserne og ord, så går
mine tanker videre til bredt dialekt-talende sagesløse, der taler på nationalt
tv. Og en slags overbærenhed har jeg
bemærket blandt beskuere. Der findes nemlig dem - kunne være østdanske - som
mener, at f.eks. bredt vestjysk reducerer IQ’en med op til mange %, så derfor bør
disse overbærende huske at lave noget, jeg her kalder ”hjemstavnsprøven” og tage de selvsamme ord i mund og fremsige
dem efter egen tone, så vender de mistede %’er tilbage. Prøven kan også laves
den anden vej rundt. (Jeg er selv kun naturaliseret vestdansker—fra det 6.år, men
født som østdansk).
Men i øvrigt er mine
yndlingsord zink, titanium, hvid,
fordi de som farver altid har fulgt mig.
Giv
et eksempel på et grimt ord?
Et navn, ”Yvonne” f.eks.
kan både være det smukkeste og det grimmeste – eller et hvilket som helst andet
navn set i den forsmåedes perspektiv.
Men ellers lad mig så tage manifold, men det kan vise også at være
afhængig af sammenhængen med reparation, og reparation med bilregningen.
Jeg har det skidt med nye friske
importord som coach og key account
manager og den slags.
Og klicheer og andet der
har automatiseret og nærmest ophævet sig selv som ord,
Og jeg har det lidt skidt
med ord/sætninger, der foregøgler improvisation, f.eks. i
standup-genren når det
tydeligt fornemmes, at sætningerne er fastlåst hjemmefra.
Den samme automatik og
slitage rammer efter et stykke tid enhver på tv-skærmen,
hvad enten det er tv-værter
eller politikere, der gror fast i aftenfladen- i følge seernes øjne. Aftenflade
forveksles undertiden med virkelighed.
(Sommetider opstår der endda et ønske om at
udskifte f.eks. det blå hold i den fortløbende serie med et nyt, fx rødt,
selvom plottet ikke ændres, og scenografien er den samme, replikkernes indhold
grundlæggende de samme, langt-væk- krigen den samme, samme dramaturgi. Kun rollelisten har fået ny besætning).
Hvordan
er dit forhold til ordene? (kæmper du med dem eller kommer de let til
dig?) Afhængig af dagsform og graden
af negativitet.
Har
du et sigte med dine ord, noget du gerne vil opnå?
Nysgerrighed og forundring driver
en fremad, selv hindringer kan blive interessante og skifte så meget karakter,
at man på det nærmeste drives mod nye. Udadrettet tør jeg næsten ikke tro på sådan
værdimæssige ændringer og effekter af ens egne ord.
Bliver
du nogensinde overrasket over andres reaktioner på dine ord? (hvornår) Konstant.
Du
er også billedkunstner. Hvad kan ordene, som ikke kan males?
Det interesserer mig at læse om ballet, at læse om film, om
musik, om billeder. Hvordan det bliver grebet an at skulle overføre fx
synsindtryk til avisanmeldelsestekst.
Men der er for mig ingen forbindelse de forskellige
medier imellem. Det er vidt forskellige tilgange og operationer.
Hvilke
ord arbejder du med for tiden? (hvad skriver du på, hvis du arbejder på noget)
Arbejder tematisk med civilisation, hvor skrøbelig en
størrelse det er. Ellers skriver jeg pt på en bestilt artikel om litteratur og
etik, (er der et særligt ombud for forfattere til at tage et fx samfundsmæssigt
ansvar).
Er
der et ord, du bruger særligt meget for tiden?(yndlingsord)
nej
Hvilket
ord er det særeste du kender?
Husbondafløser
… mener det har en utilsigtet humoristisk, pikant bibetydning
i sig.
Hvilket
ord er det blideste, du har hørt? Navnet
på de kære.
Hvilket
ord vil du forære Politikens læsere, som de kan smage på og tænke over og bruge
efter lyst og behov (begrund gerne dit valg)
(Forsigtig omgang med ) ordet/begrebet provins.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar