tirsdag den 16. oktober 2012

Næstsidste, men for lange version til tidligere nævnte Politiken-enqueten


 

Giv et eksempel på et smukt ord?    

 

”Yvonne”, eller et hvilket som helst andet navn. Ords skønhed er ret så afhængig af, i hvilke sammenhænge man har mødt det.

Jeg holder af jyske ord, f.eks. lampanjewærk, som betyder at det herlige hønsehus, jeg lige har frembragt, har stor nedrivningskvalitet.

 Mine tanker går et sekund  til dialekt-talende sagesløse.  Og jeg har noteret en  overbærende reaktion. Der findes nemlig, måske østdanske - som mener, at fx vestjysk reducerer IQ’en med op til 65 %. Disse overbærende skal huske at bruge det, jeg her kalder ”hjemstavnsprøven” og fremsige de selvsamme ord og fremsige dem efter egen tone, så vender procenterne tilbage.(Jeg er selv kun naturaliseret vestdansker, fra det 6.år, men født østdansk). 

Giv et eksempel på et grimt ord?

Igen ”Yvonne”. Kan både være det smukkeste og det grimmeste – som et hvilket som helst andet navn set i den forsmåedes perspektiv.     

Ok, så er der manifold, men skyldes at  ”reparation” og ”bilregning” melder sig i slipstrømmen.

 

Jeg har det skidt med klichéer og andet, der har automatiseret sig og nærmest ophævet sig selv som ord. Jeg er heller ikke glad for ord/sætninger, der foregøgler improvisation, f.eks. i standup-genren, når det tydeligt fornemmes, at ordene er fastlåst hjemmefra.

En lignende automatik og slitage rammer efter et stykke tid enhver på tv-skærmen, hvad enten det er tv-værter eller politikere, der gror fast i aftenfladen. Aftenflade forveksles undertiden med virkeligheden.

 

 (Sommetider opstår der endda et ønske om at udskifte f.eks. det blå hold i den fortløbende serie med et nyt, f.eks. rødt, selvom plottet ikke ændres, og scenografien er den samme, replikkernes indhold grundlæggende de samme, langt-væk- krigen den samme, dramaturgien den samme.  Kun rollelisten har fået ny besætning).  

 

Hvilke ord arbejder du med for tiden? (hvad skriver du på, hvis du arbejder på noget)

Arbejder pt på en bestilt artikel om litteratur og etik.

 

Hvilket ord er det særeste, du kender?

 Husbondafløser   … mener det bærer en utilsigtet humoristisk, pikant bibetydning i sig. 

 

Hvilket ord er det blideste, du har hørt?

Navnet på de kære.

 

Hvilket ord vil du forære Politikens læsere, som de kan smage på og tænke over og bruge efter lyst og behov (begrund gerne dit valg)

(Forsigtig omgang med ) ordet/begrebet provins.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar