onsdag den 8. maj 2013

hernhutter, chrfeldt, gravplads


5 kommentarer:

  1. "Gudsageren", som det hedder, hvilket er et smukt ord...

    SvarSlet
  2. Ja, det er et smukt ord. Både gudstjenesteformen og gravlægningen som på det nærmeste korresponderer i tysthed og jeg var lige ved at sige i bortvendthed. Men hvis bortvendthed så er det jo snarere at bortvende for at nærme sig noget andet.
    Gravpladsen, kirkegården, slog mig, høj og lav nivelleret, i modsætning til eksempelvis Assistens, hvor man jo sådan lidt forkortet sagt prøver at trække det standsmæssige med hinsides. Og det markeres så med tårne og cement i dynger. Og epitafier er jo generelt en paradoksal størrelse, et opskaleret farvel med munden fuld af jord.
    Hvor ligger Blake egentligt? Et sted i London vel. bedste hilsen og til lykke med moderskab og phd'en.
    I morgen må jeg læse lidt på Zinzendorff, og om 14 dage skal jeg læse op på Assistens. Sad netop og kikkede på oversættelse (til engelsk) af egnet tekst. mvh Knud Steffen

    SvarSlet
  3. Blake ligger på Bunhill Fields i London, en dejlig lille oase, som er et besøg værd (her er også Daniel Defoe og Bunyan at finde, og velsagtens også en masse andre, som jeg ikke kan huske). Der står en mindesten, men ikke på det sted, hvor han faktisk ligger - nogle Blakeentusiaster mener dog at have fundet det rigtige sted og arbejder på at få rejst et mindesmærke der. Så vidt jeg husker blev hans kone Catherine ikke begravet ved siden af ham, men derimod nær - svigermoder...

    Og Zinzendorf er meget, meget spændende! Det er helt utrolige tekster, der er at finde fra 1700-tallets Brødremenighed. Et af mine kapitler i afhandlingen handler netop om Blake & Brødremenigheden i London, da der er ret stærke beviser for, at han kendte deres spiritualitet og symbolunivers. - Uf, nu får jeg helt lyst til at arbejde igen!

    Kvækerkirkegårde fra den periode har forresten det samme, helt ens sten for ikke at fremhæve nogle frem for andre. Vi har en del her i Yorkshire, en lige oppe ad vejen på den gamle græsningsgrund Walmgate Stray, hvor jeg går tur med barnevognen.

    Jeg kunne blive ved.

    Mange hilsener!

    SvarSlet
  4. tak for din uddybende mail (hvad mon dit navn er, så vidt jeg husker står det ikke på din blog, så måske on purpose.)

    her er det Knud Steffen, der hilser

    SvarSlet