tirsdag den 26. marts 2013

97


I en højde af 14 meter over jordoverfladen afsvor jeg

 

 

eksistensen af orm og andet kryb, bugkrybende, ikke noget

 

spruttende dansegulv og fingerflet.

 

Mikrober kan naturligvis falde

 

ned på havestien. I går fejede vi  alt til side

som storøjet plys.

 

Hvis der var noget, fik de det,

de sku have.

 

De fik deres minutter.  

 

Gagarin havde

sine 15000km at gøre godt med.

 

Der er totalt lufttomt, ku han fastslå.

 

2000 m over Tetovos bjerg forsvandt byen

 

 

 

Allerede på vej op ku man fatte, at intet

 

fandtes.

 

 

Smålys drysset ud på sortmalet plade skulle

 

udgøre menneskers huse.

 

 

Man legede i et væk tænd og sluk med pladen

 

”Kun det findes, der findes”, sagde vi

 

4 kommentarer:

  1. lille jubeldans over: "I går fejede vi alt til side

    som storøjet plys"

    Det er vildt og associationsgenererende (med et mundret ord)

    SvarSlet
  2. totalen er en skepsis over andres rationale og irrationale forholden sig til denne verdens fremkomster. Jeg har det med at synes, at den ene bølge af irrationalitet er ubefæstet og ligeå med bølgen af rationalitet. Det irrationale har at gøre med den samlede hat af navnemagi, som ku hedde new age, hvor ord som horoskoper, fengshui, mavefornemmelse undsoweiter florerer uden videre som var det realiteter. Og det rationelle bliver så begrænsende vidnefast undsoweiter, bliver et sprog, abstraheret ud af ens egen viden, erfaring og afprøven. Det sprog bliver så underligt mekaniseret, ja mekanisk og refleksagtigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Spiritualitet er opium: man bedøver fuldkommen alle ubehagelige kendsgerninger og hallucinerer sig ud af "virke"ligheden. Spiritualitet er Ideen om, at man træder mere ind i "det virkelige" (kald det mavefornemmelse, kald det regressiv cellesang, kald det selvet) ved at træde ud af "det egentlige" .

      Når det så er sagt, er også jeg opiumsnyder?! (det skal dog siges, at jeg er fuldkommen blottet for noget som helst spirituelt gen, så det er i anden betydning)
      Jeg mener: retfærdighed, for eksempel - findes det/den? Kærligheden - hvad er det udover ønsket om tryghed og reproduktion?

      (Jeg elsker naturen. Eller det naturlige (som er alt andet end nuttet). Det er så vildt, hvad den rummer af fænomener. Man behøver ikke andet end en målerlarve, et firben og en fiskehejre. Så er der nok til et helt liv)
      Jeg kan ikke gøre det kort og jeg kan ikke gøre mig klart. Men det er en vigtig snak - lad os tage den ved lejlighed.

      Slet