mandag den 15. oktober 2012

Ord/Politiken

 
-----------------------------------------
Giv et eksempel på et smukt ord?    
 
Jeg elsker jyske ord, f.eks. lampanjewærk, som betyder at det hønsehus, jeg måske lige har fremstillet, har fin nedrivningskvalitet.
  Og nu vi er ved minusserne og ord, så går mine tanker videre til bredt dialekt-talende sagesløse, der taler på nationalt tv.  Og en slags overbærenhed har jeg bemærket blandt beskuere. Der findes nemlig dem - kunne være østdanske - som mener, at f.eks. bredt vestjysk reducerer IQ’en med op til mange %, så derfor bør disse overbærende huske at lave noget, jeg her kalder ”hjemstavnsprøven” og tage de selvsamme ord i mund og fremsige dem efter egen tone, så vender de mistede %’er tilbage. Prøven kan også laves den anden vej rundt. (Jeg er selv kun naturaliseret vestdansker—fra det 6.år, men født som østdansk).  
Men i øvrigt er mine yndlingsord zink, titanium, hvid, fordi de som farver altid har fulgt mig.  
 
Giv et eksempel på et grimt ord?
 
Et navn, ”Yvonne” f.eks. kan både være det smukkeste og det grimmeste – eller et hvilket som helst andet navn set i den forsmåedes perspektiv.  
Men ellers lad mig så tage manifold, men det kan vise også at være afhængig af sammenhængen med reparation, og reparation med bilregningen. 
 
Jeg har det skidt med nye friske importord som coach og key account manager og den slags.
 
Og klicheer og andet der har automatiseret og nærmest ophævet sig selv som ord, 
Og jeg har det lidt skidt med ord/sætninger, der foregøgler improvisation, f.eks. i
standup-genren når det tydeligt fornemmes, at sætningerne er fastlåst hjemmefra.
 
Den samme automatik og slitage rammer efter et stykke tid enhver på tv-skærmen,
hvad enten det er tv-værter eller politikere, der gror fast i aftenfladen- i følge seernes øjne.  Aftenflade forveksles undertiden med virkelighed.
 (Sommetider opstår der endda et ønske om at udskifte f.eks. det blå hold i den fortløbende serie med et nyt, fx rødt, selvom plottet ikke ændres, og scenografien er den samme, replikkernes indhold grundlæggende de samme, langt-væk- krigen den samme, samme dramaturgi.  Kun rollelisten har fået ny besætning).  
 
 
Hvordan er dit forhold til ordene? (kæmper du med dem eller kommer de let til dig?) Afhængig af dagsform og graden af negativitet.    
 
Har du et sigte med dine ord, noget du gerne vil opnå?
Nysgerrighed og forundring driver en fremad, selv hindringer kan blive interessante og skifte så meget karakter, at man på det nærmeste drives mod nye. Udadrettet tør jeg næsten ikke tro på sådan værdimæssige ændringer og effekter af ens egne ord.  
 
Bliver du nogensinde overrasket over andres reaktioner på dine ord? (hvornår) Konstant.  
 
 
Du er også billedkunstner. Hvad kan ordene, som ikke kan males? 
Det interesserer mig at læse om ballet, at læse om film, om musik, om billeder. Hvordan det bliver grebet an at skulle overføre fx synsindtryk til avisanmeldelsestekst.
Men der er for mig ingen forbindelse de forskellige medier imellem. Det er vidt forskellige tilgange og operationer.
 
 
Hvilke ord arbejder du med for tiden? (hvad skriver du på, hvis du arbejder på noget)
Arbejder  tematisk med civilisation, hvor skrøbelig en størrelse det er. Ellers skriver jeg pt på en bestilt artikel om litteratur og etik, (er der et særligt ombud for forfattere til at tage et fx samfundsmæssigt ansvar).
 
 
Er der et ord, du bruger særligt meget for tiden?(yndlingsord)
nej
 
Hvilket ord er det særeste du kender?
 Husbondafløser   … mener det har en utilsigtet humoristisk, pikant bibetydning i sig. 
 
Hvilket ord er det blideste, du har hørt?   Navnet på de kære.
 
 
Hvilket ord vil du forære Politikens læsere, som de kan smage på og tænke over og bruge efter lyst og behov (begrund gerne dit valg)
(Forsigtig omgang med ) ordet/begrebet provins.

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar