Kære Rosa.
Uansethvad så bliver jeg ved med at kalde dig
Jochun.
Det bliver bare lige nogle få linjer om
ingenting.
Jeg har ikke fået lavet en disse i
dag. Jeg har lavet det som var
nødvendigt omkring huset. Vi har fået malet stuen. Så der sku nogen andre billeder op.
Altså gik jeg i gang med at sætte nogle andre i de skifterammer, vi har.
Så ordnede jeg en ovnglaslåge, fjernede
misfarvninger. Så gad jeg ikke
cykle for at få motion. Derfor tog jeg græsplænen og klippede den for
første gang i år. Tog græsplænen?
Så skrev jeg lidt i en længere smørre på
FB-diskussionslinje. En gut, en fuldvoksen, skrev om poesi. Poesi og
humor og Højholt og Jac. Og han ville tage temperaturen på digte ud fra,
om der var metaforer, altså en metafordetektor sku forskaffes.
Og
desuden var han på vej til at skille Højholt fra poesien, da han ”var
mere humorist end lyriker” Ogsåvidre. Fuglen kvidre.
Tænk hvis man tog de forskellige
stilelementer og opsatte dem som detektorer: her i denne tekst er der
ingen pars prototo-figurer
Og denne tekst når ikke kvoten af parafrasering. Og dette digt har ikke
nogen pastichetræk Og denne tekst er for gemytlig til at kunne kaldes
poesi. Ligesom en 7-tabel, Jochun.
Poesi må altså bestå prøven med fremvisning
af sørgebind og det hvide i øjnene.
Så tog vedkommende det berømte Højholtdigt
med solsorten, der flyver tilbage til naturen. Han gav det fingeren. Jeg
skrev lidt frisk måske:
·
naturen/"naturen"
genprogramsat som lobotomi og dikotomi i et svung af få strøg. Bare for
at tage den del af det.
·
Det
i sig selv er by the way en billeddannelse, der sagtens kunne kaldes
metaforiset, if you like. Man ka osse la være.
Det var som kommentar til hans replik:
Den tydelige solsort : En solsort - kom
flyvende - inde fra tågen - den sidder her endnu - og synger i en våd
bjergfyr - om lidt flyver den tilbage - til naturen. At nogen kan kalde
dette for stor poesi er mig ubegribeligt. The proof of the pudding is in
the eating.
Well, nok om det.
Ikke en skid om bjørne. Det var ret
interessant for mig, det om bjørnene i Schweitz.
Ku ha lyst til at notere alle mine irritationer som
lyde eller farver eller et tredje medie. Sidder fast i noget grenværk, hvor ansvaret er løbsk. Eller
hvad skal jeg sige, ka ikk formulere det lige nu, det står langt oppe i
halsen. Og hvorfor så få det smidt over i ikke bare en toneart, for det
er jo virkelig mol, fordi det ikke hjælper mig at stille mig på og så
betragte sagen fra en ny vinkel som en film foreslog. Jeg kan sagtens se
det. Men løsningerne, hvor er de? Gå! Siger de over i hjørnet. Men jeg
går ikke, for jeg er ikke en struktur.
Hvis en udskiftelig, Hvor sku jeg så aflevere min øjne
og fødder og hele lortet
Se dog hvor personligt man skrukker op
ingen akkreditiver overbragt
Jeg vogter testamentet, skrevet i ikke-skrift . Det ligner et får, ingen
skrift, men der er en bestemmelse med det jeg har sagt
De to billeder ved jeg ikke, hvorfor jeg har anbragt dem.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar