(Nathalie Quintane)
Hvis man ser to store og lange linjer af fodspor, der krydser hinanden i sneen. Et stort kryds. Kan man ikke være sikker på at to mennesker har mødt hinanden 1)samtidigt. Og kan man vide, om fx en højdeforskel mellem de to personer har gjort at de to linjer IKKE afspejler krydset i hovedhøjde. Det vil sige, at to spor/linjer der krydser hinanden INTET siger om det rumlige. Der kan kun siges noget forhastet, om de to personer overhovedet har set hinanden, selvom de evt har passeret hinanden samtidigt. To linjer i grundfladen mangler den 3.linje./ksn
Kaptajnens diagram over
det der kaldes
stedet. Stedet som nødvendigt arbitrært sted at være (til) på. Det arbitrære steds
forvandling til Stedet. Den sakrale bygnings sted. Stedet som vedhæng og emballage
til begivenhed. Stedet, der konstituerer begivenhed. Det nulstillede sted der
sakraliseres ved berøring. Stedets design og italesættelse. Findes der steder,
der er betingelse for begivenheders værdisættelse, altså steder der
konstituerer begivenheder. Stedet som nomadens flytbare sted, men som alligevel
konstituerer et liv, nemlig hvor der er foder til dyrene. Institutionelle steders
ophævelse. Familiens flytbare sted. Stedet placeret i tid og epoke.
0.
Vi er bundet til jorden, til stedet. Vores nærvær
er på et kryds i jorden. Vi kan ikke
andet. Det er vilkår som tyngdeloven er
det. Som vandets indhold af brint- og
iltatomer. Men det interessante er så hvordan dette arbitrære sted, krydset i
jorden bliver værdiladet. For i sig selv er stedet jo ikke nødvendigvis i
værdi. Ikke en motor i sig selv. Den kan være mytologiseret. Men behøver ikke
være det.
1.
Mytologiseringen
og den symbolske ladning sker ved et indgreb (fra menneskehånd).
2.
Det der er kaldt stedets aura er ved håndens berøring,
begivenheden. Den lever af riter, skal
vitaliseres på forskellig facon, hvis
form, der er bestemte krav til. ( Auschwitz eksisterer både som et fysisk
mindested og som mentalt ikon, der helligholdes og holdes i hævd.)
3.
Stedet optræder oftest som arbitrært vedhæng til
personer og begivenheder. Går så fra det tilfældige til det ikke-vilkårlige.
4.
Stedet bliver en del af et stykke
mentalitetshistorie. Fx det litterære
sted.
5.
Stedet, taler vi om den bygning på det sted, den
værdiladede bygning eller taler vi altid om et samspil mellem sted og mennesker.
6.
Altså på hvilken måde er netop det sted valoriseret.
Hvordan er sagen sat i form/i tale.
7.
Siger vi mytologiseringer, siger vi osse
projiceringer. I forhold til fatale begivenheder er stedet så
blot et vedhæng. Selv 11.september, hvor
det er ikonet bygningerne, der fæstner sig, er det vel mest fordi det er en (fatal) begivenhed pga de 3-4000 mennesker. Koncentrationslejrene
hvor stedet er ladet som industriel dødsmaskine…… (begge nævnte steder får senere en overbygning på sig af konspirationsteorier, hvor altså stedets begivenhed forsøges ophævet)
8.
Vi har helligsteder, særligt indviet jord med fx
en sakral bygning på. Værdien er at den inkorporeres i en samtidig og fortsat
historie.
9.
Begivenheder finder sted –naturnødvendigt i et
kryds på jorden. Altså på et sted.
10.
Et kryds ku være München 38 med Chamberlains
fredsmelding. Dér er stedets værdi vel tilfældig/arbitrær. Men skæbnemæssig kan
man så sige, at når begivenheden har fundet sted, så ophæves det tilfældige
naturligvis. Og de måske fjorten steder
ved diverse skriveborde og laboratorier Einstein frembringer sine
relativitetsteorier. De steder er i udgangspunktet arbitrære, mere eller mindre
nulstillet. Altså emballage/ vedhæng til en begivenhed, men konstituerer ikke
begivenheden. Stedets værdi i forhold til begivenheden (at skrive relativitetsteori)
er af samme betydning, som at Napoleon stod ved den tilfældige landsby og pissede.
11.
Stedets egenværdi er jo ikke nødvendigvid somTaj Mahal eller
Peterskirken. Bygningsværker af den
karakter får og oparbejder symbolsk
værdi og æstetisk egenværdi og indtræder fx i religionshistorien så at sige i ved
egenværdien.
12.
Eller det
institutionelle sted opløses og nulstilles af Luther, da han netop ikke knytter
stedet, "kirken" til kirken som bygning. Kirken som manifest sted opløses og gjorde kirkerummet ”flygtigt”, forstået på
den måde, at han sagde at dér hvor 2 eller 3 mennesker er forsamlede i Kristi
navn, dér er kirken. Pludselig er stedet flytbart. Og rejsemål konstituerer sig vel
principielt forlods i en drøm og manifesterer sig først, når man er derude. Som nomadens sted. Det er nomadens sted.
Og den fixerede afart Robinsonaden: at være bundet (ufri) til stedet. Stavnsbundet.
Og den fixerede afart Robinsonaden: at være bundet (ufri) til stedet. Stavnsbundet.
13.
Og lignende kan siges om hjemmet. Hjemmet sted
er der hvor familien er, hvorend det så måtte være på forskellige tidspunkter.
Så det er Stedets iscenesættelse i kontekst, der er på programmet. Et teaterrum. Et rumligt set up, og man ku tilføje at ikke konkrete rum som det digitale rum, hvor begivenheden findes og i den forstand er et center for knudepunkt, altså et sted.
ps Er Europa et sted, veldefineret, eller lever det i kraft af ikke at være veldefineret// Øen Hans er ikke interessant som punkt i sig selv, men er lissom fastlandssokler, kun interessant i en større kontekslighed. Und so weiter.
ps Er Europa et sted, veldefineret, eller lever det i kraft af ikke at være veldefineret// Øen Hans er ikke interessant som punkt i sig selv, men er lissom fastlandssokler, kun interessant i en større kontekslighed. Und so weiter.
PROBLEMATISERING AF stedet. Et eksempel vil senere blive udfoldet omkring et jysk eksempel./ks
Og så at udfolde udtrykket "at finde sted", som at finde et sted, at ske, at etablere et sted gennem det skete.
SvarSletOg kroppen, - hvad med den? Er den et sted?
det med kroppen er i gang i mit hoved
SvarSlet