fredag den 15. februar 2013

Fredagsdigt (84) Pladsen

15-02-2013 / Fredagsdigte / 0 kommentarer
rumrejsen år 2001 stanley kubrick

Pladsen


Pladsen er trang. Sætter min lid til lidt roulette.

SEKSEREN giver omspil, men er
en fejl, muligvis en fejl.


En knag til jakken. Som en partikel,
en slidske, et benspænd. En guddommelig mangel
på lys.

Jeg ved faktisk intet om engle. ( det er ikke en regibemærkning til noget,
for der optages ikke her).
Usårlig er papirs-dahliaerne. Det er den der langmodighed som en hattenåls.
Men jeg kan ikke sætte prisen på mig selv ned.

Og hvad sku der betales med? Mindre tv, mindre luft, færre grøntsager?
Min ære?

Det går ganske vist over, det er ligesom en henrettelse.

Tilbage i moders liv.

5 kommentarer:

  1. ”ethvert unddraget åndedræt er en lille henrettelse, og angsten for at tabe pusten er en død så langsom, at den mister livet undervejs”/Louise

    Jeg kan lide de her digte, Knud. Det kan jeg virkelig!

    SvarSlet
  2. igen 1000 tak, Louise. Og jeg følger dig, you know, og glædes derved. knud

    SvarSlet
  3. Digtet taler for sig selv, trods referencen! :-) Men:
    Den egentlige gåde i den film: tilbage i moders liv?
    Fandt det lidt morsomt at finde en modsigelse på nettet: Præstesiden

    SvarSlet
  4. PO, jeg vender lige tilbage til sagen. Glæder mig til at kigge på det du kalder modsigelsen, ved godt, hvad du mener, tror jeg. Og måske er du nok med på, at jeg ikke føler der er en modsigelse.
    kh Knud

    SvarSlet
  5. P.O....så fik jeg set præstens tale om skal vi sige voksen-fødsel ved ånd. Nu skal jeg så ikke eksegere egen tekst, men en enkelt kommentar om det at vende tilbage til udgangspunktet igen og igen...men sagen er jo i hvert fald i forhold til de eksistentielle spørgsmål som man ku stille sig hver dag- og nogen af os gør det, så er det jo det, at man bliver slået hjem hver gang, man stiller de store hv-spørgsmål hvem og hvad er meningen. Der er ingen svar. Så trafikken er tilbage til startsnoren.

    SvarSlet