mandag den 27. september 2021

en lille snak-snik-tale på Glyngøre-museet ...sammen med Knud Sørensen

 



TALEPAPIR til udstillingen d.8. nov i Sallingsund Museum.

Vi har valgt at se på vand i aften.   Jeg ser hver dag den yndige fjord. Jeg ved den er ligeså dum og intetsigende, som Per højholt ville sige.  Og det går jo ikke, så jeg vil heller ikke tillægge igen fjorden egenskaber som ligger inden i migselv.  Hvis fjorden plastres til med store betonkasser af supermarkeder, så er fjorden uskyldig. Men jeg tvinges til at omfortolke med mit mentale underskud. Fjorden og havet har ikke et mentalt underskud. Min forforståelse tvinger mig til at sætte nye øjne på det vand hver gang. Og når jeg ser ud af vinduet, så ændrer fjorden sig godt nok hele tiden. Og vandstanden ændrer sig. Men den er ikke levende på den måde.  Vi lægger vores forståelse nedover.  Og som vi gør med så mange fænomener.

Og nu nærmer jeg mig selv og hvad dette magiske stof gør ved mig. Hvilke refleksioner der kommer.

Og det er at jeg jævnfører vandet med poesien og sprunget.

Kravet til mig at jeg bibeholder, nej netop ikke, at jeg beholder et par jomfruelige øjne for at kunne se vand, for at kunne se hvad som helst i denne verden på førstehånd, jeg kan jo ikke leve på andenhånd, og altså leve af andres sansninger og oplevelser. Hvad andre tænkte var mig mere end nok. Nej Og derfor må jeg se forfra på verden på verden, fjorden, fænomener igen og igen. I hvert fald som bestræbelse.  Jeg må leve sansemæssigt på førstehånd. Uanset at projektet er umuligt.  Men så har jeg da heldigvis min skepsis, som bl.a kan bruges over for især det andenhånds. Det er en del af min poetik.

Den anden del er et særligt aspekt ved vand og sprog og fænomener det er, at der er så mange konkurrerende aspekter ved…ja lad os så tage det vand igen, og jeg vil smide romantisering af igen. Jeg gider sgu ikke sidde og klappe af en solnedgang ved Skagen, når solen går ned i bølgerne.: 

JEG vil tage fat i vand som dens forskellige fremtrædelsesformer Det smutter ud af hænderne som damp, is, og alm flydende væske. Nej det vil jeg ikke fortabe mig i. Men bringe det hen mod poesi og sprog.  Hvor skeptikeren i mig igen ser sproget skabe sig. Og jeg vil vil fortabe mig i et eneste eksempel.

Synonymer. Kryds og tværserne lever meget af et ord kan betyde flere ting, sådan drillende. Når det samme ord kan betyde flere ting. Så er man jo påøen , for hvad skal man. Der står måske SKY, men er på leverpostej eller på himlen.  Bare på den lille plet viser sproget sig som noget med pokerfjæs. Og det giver anledning til skepsis, for er vand bølger eller fiskelager eller turistmagnet.

Det er i det område, vi roder. 

Det jeg vil sige er at det er svært at fastholde natur og fjordvand

At vand pludselig bliver faststof, må for et førstegangsøje være en mærkværdig oplevelse.

Eller som damp der banker ud af en kedel som nærmest intet

Poesi og sprog handler om jomfruelige øjne.

 

For sprogs vedkommende så er forundringen og nysgerrigheden med at se sig omkring---som med nye troskyldige øjne,  fordi vi kan jo ikke leve af naboens sansninger og oplevelser

Jeg vil fortabe mig yderligere i det at en og samme ting har tusinde ansigter. Og hvor er vi så henne.

(i sproget er konnotationer, der er sager der kun kan hjælpes af kontekst, ironi, hvad har vi med at gøre er det en bryllupssang eller satire på ægteskab mmm)

Jeg vil derfor springe over i en helt anden boldgade:  NEMLIG midler mod sygdom…vi ved jo alle at digitalis har mindst to ansigter:  Den stiller sig an og siger medicin og med den anden: gift.  Og derfor smider jeg lige denne halvvejs readymade på disken:


1 kommentar:

  1. Trenger du et lån? Send oss ??en remy.credit111@gmail.com e-post (remy.credit111@gmail.com) remy.credit111@gmail.com Hei Hvordan har du det i dag?? Trenger du et presserende lån nå innen de neste 6 timene uten stress eller forsinkelse REMY. CREDIT er her for å løse alle problemene dine i dag, vi gir lån til 2% rente og send oss ??en e-post nå for det presserende lånet dittSend oss ??en e-post email; remy.credit111@gmail.com (remy.credit111@gmail.com)
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com
    e-post email; remy.credit111@gmail.com

    SvarSlet