tirsdag den 11. juni 2019

Sørens fine digt



Digtet hedder:
»Jeg har magiske hænder«
diget hedder:
»Jeg ejer Merkur«
digtet hedder »jeg er en blærerøv«
diget hedder ikke en skid, men det kommer her:
Ordene falder gennem mig
og jeg er ikke en gang høj på heroin
Lil Peep siger at man kan shoppe stjerner
det gider jeg ikke
jeg har i stedet købt Merkur
en hel planet
det føles sært
næsten som en slags lykke
Merkur og mig har altid haft noget sammen
pludselig var tilbuddet der i Supermercado Lidl
og så slog jeg til.
Glen Hansard taler
(åh nej, ikke igen)
han siger: ›fald langsomt‹
jeg siger: »gu’ vil jeg ej«
»jeg er en fucking komet
og jeg brænder op
inden det er for sent«
måske er det
fordi jeg har købt seks gaver i dag
en til mig selv og fem til de andre
måske er det fordi navnene er graveret ind
at selv sproget får faldhøjde
øjne
der stråler
når de åbner det brune pergament
det er landskabet med det gule og det grønne
den nedgående sol
der rammer rødt
du skulle have set
da jeg vendte mig om på kanten af et bjerg
midt i Parque natural
Sierra de Grazalema
135 kilometer
lidt over fem timer i sadlen
som om det kunne gøre det ud for en afsked
mine ben er sorte af sol
mine årer står tydeligt frem
Lil Peep shopper stjerner
den knægt er en gammel inkarnation
man kan høre det på stemmen
måske var det derfor
han skred som 21-årig
poppede piller og handlede med himlen
du skriver »Hej Papa – vi har lejet ›Virgin Suicides‹ på Apple TV
Er det ok?«
jeg svarer: »Ja self er den god?
uha, det lyder ikke rart«
det er L der skriver
en gang kaldte jeg hende »Kong Kaj« og kastede hende op i luften
så kaldte jeg hende »Frøken Susesen« og dansede til Stevie Wonder i stuen
»For once in my Life I have someone who needs me«
en gang øvede jeg nummerplader med hende på Folkvarsvej
en gang lærte jeg hele Halfdan Rasmussens ABC udenad med hende
en gang samlede hun bogstavet M op fra gulvet hos lægen og sagde »M for mor«
nu er hun en kvinde i sin egen ret
men hun kalder mig stadig Papa
jeg tror det er derfor
det aldrig går over.
Knud har ringet her til aften
han siger
at det stadig ikke gør ondt på fisk
og at jeg bør overveje en operation
når jeg kommer hjem
»hvorfor«
siger Knud
»nøjes med kønsskifteoperation
når artstransformation er inden for rækkevidde?«
Næste problem bliver så bare at vælge en specifik fisk
»man vælger selv«
siger Knud
jeg som hader frit valg på alle hylder
som elsker at lukke døre
»flyvefisk«
»må man vælge det
eller er det hverken fugl eller fisk?«
spørger jeg
Knud hoster højt og lægger på.
Gísli ringer også
han slår et slag for englene
subsidiært
han siger det i ramme alvor
»kan du altid blive kørelærer og få din egen Auto Escuela«
»kørerlærere har«
siger Gísli
»englebevidsthed«
»jeg gider hverken være fisk eller kørelærer
jeg vil for helvede bare gerne leve i NUet«
siger jeg og føjer til
med patos i stemmen
naturligvis:
»jeg har i dag købt Merkur på vej ud af en rundkørsel i nærheden af Ubrique«
»i den lokale Supermercado Lidl«
»og desuden«
nu praler jeg
»har jeg magiske hænder
de er godt nok skruet komplet forkert på
og hvis du skal have noget slået i stykker eller ødelagt
så giv mig det«
»men magiske er de«
gentager jeg
»de kan strække sig over flere kontinenter
går gennem alle tidszoner
og hvis jeg rører ved dig
falder du«
»Blærerøv«
siger Gísli.
Brian har sendt en Snapchat-video
fra et eller andet sted mellem Hvalsø og Lejre
han vil vise mig danske får
der græsser på en mark
fordi jeg sendte ham en Snap i går med geder
»jeg smølfer dig«
siger han
i nat griber jeg ud efter noget vildt
det er derfor
der findes bånd
det er derfor
det gør ondt
selv om man ejer Merkur og har magiske hænder

1 kommentar:

  1. Jeg fremsætter et lånetilbud mellem mennesker, så du kan realisere dine drømme uden bekymringer.
    Jeg skriver min tekst på dette websted for at hjælpe dig med at få seriøs finansiering, hurtigt i gennemsigtighed og sporbarhed. Mine forhold er enkle, ikke en protokol. Jeg giver lån til folk, der kan opfylde mine betingelser.
    Så hvis du har brug for et lån, skal du svare mig, så jeg kan fortælle dig om mit tilbud.
    E-mail: mariaverasanchez108@gmail.com eller
    WhatsApp: 33 7 56 84 99 72

    SvarSlet