mandag den 9. januar 2012

René Roalf international FOTO-udstilling Brænderigården, Viborg

Photographic Moments

Domenico Foschi, Matthew Blais, Nick Ut, Per Volquartz, Robert Ysais,
William Purcell, René Roalf, Michael Brøsch

Kunsthal Brænderigårdens hovedfløj,
21. januar 2012 – 18. marts 2012

Fotografiet har en særlig forbindelse til virkeligheden. Uanset om det er analogt eller digitalt, dokumentarisk eller iscenesat, kan ethvert fotografi føres tilbage til et bestemt øjeblik, kort eller langt, hvor lyset satte spor i et lysfølsomt materiale.

Med udstillingen ”Photographic Moments” ønsker Kunsthal Brænderigården at sætte fokus på de fotografer, der vedholdende udforsker fotografiets oprindelige grundelementer: lyset, tiden og sølvkornene - de fotografiske øjeblikke. De 8 fotografer, 6 amerikanske og 2 danske, arbejder med og bearbejder disse fotografiske øjeblikke på hver deres måde.

Nick Uts ikoniske fotografi af den lille vietnamesiske pige, der kommer løbende mod kameraet, nøgen og såret efter et napalm-angreb, repræsenterer en arke-dokumentarisme: fotografen var til stede og trykkede på knappen i lige præcis dét øjeblik. Et øjeblik som stadig, nu 40 år efter, gør uudsletteligt indtryk og minder om at krig er virkelig, uanset hvor langt væk den foregår.

William Purcells øjebliksbilleder af det vilde natteliv i New Orleans og danske Michael Brøsch’ farvefotografiske snapshots af forladte feriesteder ligger, på hver deres måde, i forlængelse af denne dokumentariske tradition. Groft sagt dokumenterer den ene nærværet - det levede liv, mens den anden viser os fraværet, her er kun sporene efter det levede liv tilbage

Dansk/amerikaneren Per Volquartz (1954-2011) samt Matthew Blais og Domenico Foschi, løfter arven fra de store amerikanske fotografer i begyndelsen og midten af forrige århundrede. Blais’ forfinede gengivelser af amerikanske interiører, synes at vidne om et landligt USA, som sjældent længere ses gengivet i samtidskunsten. Volquartz viser, f.eks. i sine fotografier af masseødelæggelsesvåben, en ekvilibristisk beherskelse af sølvkornenes gråtoneskala. Det fornægter sig ikke, at han har stået i lære hos Ansel Adams. I Foschis Italien-serie træder der en håndværksmæssig stoflighed frem: hvert sølvkorn synes at være placeret med en følsom intention om at forfine spændet mellem lys og mørke, så motivet fremstår som tid, der er størknet direkte på papiret.

I den anden ende af spektret ligger amerikanske Roberto Ysais og danske René Roalf, som begge arbejder med en æstetisk efterbearbejdning af negativet. De har hver især udviklet deres eget personlige fotografiske sprog. Kendetegnende for Ysais er hans særlige farveholdning og indramning af motivet. I René Roalfs seascapes er der ridser og mærker, så billedfladen så at sige fordobles. I denne bearbejdning af fotografierne ophører de med blot at være registreringer af virkelighedens tid og sted, og den virkelighed, de henviser til, er snarere en indre virkelighed.

Udstillingen ”Photographic Moments” vises i perioden 21. januar – 18. marts 2012 i hovedfløjen på Kunsthal Brænderigården, Riddergade 8, Viborg. www.braenderigaarden.dk

I forbindelse med udstillingen afholdes der Artist Talk med den amerikansk/vietnamesiske fotograf Nick Ut søndag d. 22. februar kl. 15.00. Yderligere oplysninger om særarrangementer i udstillingsperioden samt pressebilleder i høj opløsning kan hentes på www.braenderigaarden.dk

Nærmere information om udstillingen kan ses på www. braenderigaarden.dk eller ved henvendelse til
udstillingsleder Karen Lintrup 87 87 32 20, kli@viborg.dk eller kurator & formidler Bodil Johanne Monrad
87 87 32 23, 3bm@viborg.dk
 ·  ·  ·  · for omkring en time siden · 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar