tirsdag den 14. oktober 2014

radioteatret uden radio


konduktør


TOGREJSE, nærmest en monolog
(Konduktøren og en passager)

K: Må jeg se Deres billet.
P: Ja, de må De gerne.
K: Der er ikke rejsehjemmel længere, vær venlig at stige af.
K: Den fede dame De sidder med på skødet, er det Deres kone eller bedstemor?
 Svar ærligt.- Ikke fedte gardinet til.
 Heller ikke vinduet.
 Vi ser ikke så gerne at De spiser rullepølse, da det er en rygerkupé.
Jeg kan let se at Deres pølse ikke er røget.

(fortsat K, lidt efter, mens han står og klipper sig i Ejler-skægget med en havesaks)
K: Er det Deres rejsekuffert, der bjæffer,  eller har De forsøgt at medtage en hund.
Begge dele er ulovligt. En bjæffende kuffert koster i bøde  500,00, -uden rejsehjemmel- og hvis det er en hund koster det, lad mig se,  det samme. Og hvis, Gud forbyde det, der er tale om en kombination af en tavs hund og en bjæffende kuffert koster det 900,- .


(Ny pasager eller den samme)
K råber ud i hele kupeen:
Der er en, der har lagt en sælhund til at sove i bagagenettet.

P: Det er en søløve. 

K: Så skal den straks billetteres.
P:Ja, men den må ikke vækkes  før Nyborg.
K: Den har en sild i munden, ser jeg i dette selve øjeblik,  så bliver det  to billetter.
K: En sæl og en sild,

Og hvad er det? (K kikker på ny passager)
K: Hvis De har fødderne oppe, skal de anbringes i en håndtaske.

P:Ja, men der ligger allerede en fod dernede. Prøv selv at se.

K: Det er ikke en fod fra et menneske, men fra en kamel.
P: Ja, men så kender De ikke min mand.

K: Troede De jeg troede det var et stueorgel.

(K og passager 3)

K: Det er da lidt sjovt og opmuntrende at prisen på transport af sælhunde og traktordæk er nøjagtig den samme
 .....lidt billigere hvis man har dem på skødet.
Og med hensyn til prisen på to damer, hvis man har dem på skødet, så er der…lad mig se…så er der  mængderabat, men først ved den tredje.

P:  Hende har jeg lige lagt op i bagagenettet. Kan jeg bringe hende ned inden billetteringen påbegyndes
K: Ja, vel må De så. Og må jeg så ikke byde på en drinks
P: Tak ska De ha.
(P kyler den hurtigt ned) 
P: Det er en dårlig konjak.
K: …. men til gengæld dyr. Det bliver lige 270,-kr
P: Her er pengene.
K: Tak for det.


P: Jeg siger tak og tak for rejsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar