Får lyst og trang til at sige at hvis teksten skriver mig for nu at tage det gamle dictum, så er al tale om ordenes ærlighed i moralsk (og metafysisk) forstand væk eller uhåndterbar.
Jeg tror ikke det kun drejer sig af der forefindes nogle determinanter i os ->libidoen, logos (som Frankl har beskrevet), magtintentionen (Adler) og tilsvarende, som reducerer den individuelle frihed til vælgen. For den ku jo omvendt siges, at det er ens individuelle vilje der forliger sig med determinanterne. Det er måske lidt af det. ------Måske snarere at sprogets inventarium ligger der som tomme felter, funktioner, der lissom venter på at blive aktiveret...men sammenholdt med en generativ grammatik (Chomsky) bliver det småmetafysisk og bla og kvittevit....)
sammen med andre pæne mennesker foranstalte en rundfart blandt skrivende med et enquetespørgsmål der kører lidt i dette -var lige ved at sige snask, der hedder hvad er en ærlig tekst.
Det fik mig til at lege lidt videre med flg spørgsmål-og jeg ved godt jeg udvider temaet:
1) Hvad er ærlighed i forb m en fiktionstekst
2) Dialog mellem en a og en b har altid en kontrabande af et "andet motiv", altså skjult?
3) Dialog har per se altid udover det åbenlyse motiv et skjult - også når vi ser bort fra positionering og ydre forhold omkring talesituationen. (det er vist for paradoksalt, men skriftintentionen afslører sig måske så langt, at noget mere er på spil) Lettere kryptisk, hm.
4) Motivanalyse er altid umulig i sidste ende i kommunikation. Man kan formode hvad det er for effekt , udsagnet åbenbart ønsker
Men ikke længere end dertil. --, giver det da mening at tale om skjult motiv tekstinternt. ks/
slap helt af
instrumentalisere ærligheden, så
den ikke bare agerer i alle retninger
Ingen kommentarer:
Send en kommentar