onsdag den 15. juni 2011

Morgenens Gæsteblogger C: Stefan Kjerkegaard med digt

PAUSEFOTO
Kette arbejder ved computeren. Skriver på Den uhyggelige Musebog.

Stefan er selv blogger og litterat:post.doc så vidt jeg husker. Adjunkt ved Århus Universitet. Og phd'en var den ikke bl.a. et sprog/stilstudie herunder ordspillets dobbeltkonnoterede rolle i (avantgardepoesi). Har bl.a skrevet om digterne Henrik Have og Simon Grotrian.  Adressen på hans blog     http://kjerkegaard.blogspot.com/


Denne dags gæsteblogger B: Jakki Lühmann, som jeg har kendt i mange år, er germanist og litteraturmand. Et af hans kære områder i både litt-historien og ditto kunst- er dadaismen.
Hvilket får mig til at sige, at det der generer mig ved den bredskuldrede mainstreamlitteratur er det jeg vil kalde den illusoriske empiri. At man uden videre faker en illusion om at man viderebringer et på det nærmeste 1:1 registreret set up af verden derude. At personerne sådan skal vi sige a priori er dem vi jo alle kender. Uden problematisering. Uden indreflektering af sprogets relation til verden, det andet.  Og bla bla bla.      Og fx 2) det legende element ved at reflektere over skriften som noget, du ikke kan have et fasttømret forhold til, men som man nødvendigvis må stolpre henover og i  uden at kunne påstå at dether tjald, refleksionen og alle de dynamiske relationer, dem kontrollerer vi da bare. Nå jeg står lige af kanehesten, men altså det legende nysgerrige element er en del af festligheder. Legen er afsindigt seriøs.   Nå ja jeg sku jo stoppe dether godtkøbsudsalg.....     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar