lørdag den 18. januar 2014

OPBRUDSGRAMMATIK, intro


OPBRUDSGRAMMATIK -- først et par eksempler  og løbende vil det blive sat øndigere op.

Et attack på ordklassers modbydelige klikedannelse:






grammatik 1
1.    er viberede et verbum i datid,

 er kulminerede et substantiv med grundform: kulmine

        

 grammatik 2 

Bøjning af substantiver som adjektivisk komparation


1.gevind 2. gevir 3. gevinst
  grammatik nr. 7, synonymer:

 
a) "svaleskab" er synonymt med "fuglebur"

 
b) "sammenskudsgilde" synonymt med "bandekrig"




 
Henrik er ikke mødt endnu. Så må jeg selv ta grammatiktimen igen.
I dag om bydeform -gjort af  ét samlet navneord, men samtidig skal hver orddel have egenværdi:

Grammatik 9.:

Disk en springer.
Klap torsken!
Lyn toget!
Land skabet og fjern synet!
Gal i Mathias!
Kog E-bogen
Bag delen
Ned er delen

Fejleksempler, som ikke er ok: Hot en tot! Fus en tast, og hyb en busk, Frys posen,




l de herrer.
Grammatik, her etymologi, 5:
.....og navnet Henrik kommer jo af Enrico, som kommer af dalgas, dalgas er en nogenlunde ædel luftart, i lighed med Bhutan, der er et bjergrige i Asien, som så igen kan syltes, lisom rødbeder. Sylte er et organ, der sidder forrest på en gris, som kan være en orne. En orne har givet navn til ornetolog, som elsker fugle, og så er vi tilbage, hvor vi kom fra, ved den lille vibe. Men den er fløjet.



Til dig, Niels. 
3. mht grammatik: lo er datid af le, som er et substantiv, et bonderedskab, der oprindelig kommer af verbet af netop le, der er synonymt med at smågrine, og som verbum bruges det stortset ikke af mandlige forfattere





  • Til Morten Modsat: alle knægtene elskede Iben, undtagen Morten, han var modsat.
  • Morten Modsat Uha, Knud...nu bringer du virkelig barndommen tilbage...jeg husker tydeligt hvordan jeg i et år eller mere gik rundt blandt Sanderumskolens 1000 elever og til min skræk konstaterede at de drillede mig med noget jeg ikke kunne forstå. Det var inden jeg tog navneforandring til Modsat. Dengang hed jeg Riber, og alle børnene råbte eller sang hver gang de så mig: "Favrst Riber!" Jeg havde det meget skidt i meget lang tid, og det hjalp kun lidt at jeg på et tidspunkt opdagede at de formentlig citerede et B&U-program hvor der var en sang med et omkvæd ala "Farver og Striber".

morten, tak for din barndomshistorie, men nu har jeg altså lissom en fætter der gik der på Sønderum, og han har en hel masse at fortælle. Glæd dig, og du fortryder. Glæd dig ikke, og du fortryder ikke.


 man ka lige så godt med det samme forkorte køleskab til ølskab og så spare den tid, de for mange bogstaver har brugt unødigt gennem tiden.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar