I går var jeg et træ. Telefonen
ringede og jeg ikke gad tage den. Jeg var en pinje, da jeg i
ydmyghed undlod at
svare igen, da han snottede sine stavelser rundt i toget. Stillekupé eller ej.
Det var ikke det. Havde han fortsat, havde jeg grebet ind. Der er normer og
konventioner, der
håner og sparker, og der er konventioner som er denne nations, men som ikke er
mine.
Afstanden ind til mine fordommes opkomst Svinehunden, den der som Dr Glas har lyst til at
smadre det fjæs der. Kun en eller anden civilisatorisk norm holder mig tilbage. Mandens deformitet har for resten ikke sådan offensivt gjort mig en skid. Og han ka da bare stille an med dorformiteternes gay pride. Det rumsterer lige under huden, mit bjæffende dyr. Den holdes kun i ave af
det vedtagne, slægterne og couragen, der er min courage. Hvor er det dog nemmere at være en lille lyskrøllet skønhed og se den vidunderlige verden lukke op for smil og døre og et præ i psykologieksaminen. De øndige unge pigers egne smil. Og selvsmil. Og sole.
Jeg har en konvention så skamfuld, at den ikke skal nævnes, som sætter mig skak.
Åh besindighed i loven,
lure-hævnen presser sig. Langsommere.
frihedserklæringer, og jyske lov til sammen. Pyha jeg kom over det, jeg er frelst. Jeg er på plads Jeg vil min næste som migselv. Jo da.
Med Habeas Corpus
går jeg ikke på akkord.
HabeaM corpus.
På den ene side er min krops grænser
verdens grænser, stod der på et ark . Verden griber dog undertiden ind og det civilisatoriske ekspropierer hvermands
legeme. Med dette samfundsind.
Og hvor stopper så verden? Hvor stopper vreden? Og du skal være her.
Det er din plads.
Ja, kom så med sjælesnakken. At dér må så sjælen være.
Men sjælen sidder
allerede fra starten ude i verden. Så empatisk
og tålmodig er skriften, Emanuel
Mindes første gang jeg så i ”Fem år i lænker”
reconstructed fotos fra Besættelsestiden. Ens egen sjæl whatever kan ikke
suspenderes uden for bogen. Drømmene fodrede femårige med forfærdelige
billeder. Man er ikke træ, fordi man er en del af maskineriet. Samtidigt med at
modstandskraften er væk. Svajer ikke engang som en bambus. Bambussen drømmer
nok ikke ligefrem. Hvorfor nu tilbage til træer og det
hvileløse
Jeg tror nogle japanske malere (Hokusai) mente at bambussen
havde en egen vilje, fordi han selv var underlagt alt.
Sult der kom krybende.
Og dér konkubinen. Det viljeløse
hvis ikke og ikke kun konkubinen
vel
Og hun er så yndig, og så er det
jo let
og så glemmer vi diskussionen
jeg gider ikke snakke
de andres deformiteter
og den frenologi, du bakser med
og om snorene er lange nok
Ingen kommentarer:
Send en kommentar