fredag den 18. marts 2011


Det hele
arrangeres som tanker om hvordan det pludselig stopper,
hændernes ro skal det fremstilles som
som folk er flest.
Folk er ikke mere som folk er flest.
Man kan meget mere
i dag. Man kan vise alt i verden på 3 sekunder.

Fingrene afkortes principielt hele tiden, interagerer med
enhver jordisk hastighed
skubber til mindst en decimal
i huden.

Derfor ændrede jeg motivet dér.
Sætningen kan tage sig ud
sig som total stilstand. Men det tæller alligevel.

Hvis vi nu siger:
Det var mit første vildt. En firender, et bladskud.
En dreng, der kan bladskud.
Dyret er ikke af porcelænsler.
Den er allerede pelset.

Dér fik vi lige slået en genvej.
Jeg vil ikke igen miste fokus.
Det svarer til et kvarter, og huden strammer.

Ku man forenkle ved at aftale, at vi taler med én stemme.
når du absolut
vil bogføre enhver detalje.

Jeg gør det kort:

Den
stod bare stille, en perfekt træffer.
Ja det er klart at det måske var
noget forberedt. Det tabte vindes ind ved
forberedelse.

Trænede oprindelighed, barndommen, et stykke tid,
med pels lagt hen over en gyngehest.

Jeg sagde: gevir sidder ikke på engle.
Og de findes måske ikke.
Dyret ku fx bare være
halm og farlige dampe. (Eller digitalt).
Og dog, de snoede horn, for nu at tage det, kommer jo af et eller andet.
Det kan ikke bortforklares.

2 kommentarer:

  1. Billedets rødstænkede bobler og dyrets endeligt som tekst disharmonerer fint, interfererer og klukker mod hinanden, de vil ikke vide af hinanden, det er tydeligt. Men de spørges ikke.
    Der er drive og vid og fastholden af fokus på opløsningen. Dette herlige sprog. Lethed og skarphed de vandre til hobe.
    Tak.

    SvarSlet
  2. PS: Kursiven i ovenstående digt-tekst er meget lille og tæt på det udechifrérbare. Blot en bemærkn.

    SvarSlet