Kære Ambassadør Gillon, til Dem ved afrejsen.
Indlægget her, og det skal siges med det samme, er et nej til tortur
under enhver sammenhæng.
Synspunktet kan så siges, alt det det være skal: at det bliver sagt
fra et land i fredstilstand.
Og at vi ikke forstår, hvad der foregår i selve situationen. Der kan
ikke laves regnskab og cost-benefitbogholderi med, at 1000 mennesker kan
reddes, vejet op i forhold til det ene menneske, der sidder inde med
oplysningen, der kan føre til redningen af de mange. Det har taget en del
århundreder at nå frem til den form for civilisation, der hedder
retsgarantier for individet, og det betyder dets ukrænkelighed. Og det hedder
antilynchningens besindelse. Ikke mindst indebærer det, at statsinstitutionen efterhånden kastede og nu
igen kaster sin besindelse ind i retsplejen og når frem til at repræsentere en
bevidsthed, som enhver civilisation må leve af. Og her tales egentlig ikke
engang om en nådefuld, men blot retfærdig rettergang. Lynchninger og den
gamle, fx islandske, blodhævnsmaskine, der altædende åd alt op i hævnens cirklende løben amok.
Retsfølelsen og betragtningen af mennesket som noget unikt er efterhånden
ved at blive om ikke det individuelle grundlag, så i hvert fald staten som den
nødvendige forsinkelse, besindelse i
kampen mod vilkårlighed og altså i forhold til justitsmord og lygtepælsophængninger
af tilfældige sydstatssorte. Jeg mindes en sag fra Amnesty tror jeg det var,
hvor en ung mand fra et sydamerikansk land blev underkastet tortur for at få
ham til at tale. Først for sent viste det sig, at han var døvstum.
Heksenes vandtortur hvor de kun klarede frisag ved at lejre sig på
bunden til druknedød og frifindelse udgør ikonet på anticivilisationens væsen.
(I avisen for længst læste jeg, at USA ikke selv vil bruge tortur, men
eksportere fangen til et land, hvor dette praktiseres, og jeg læste for nyligt,
at man kun selv ville bruge søvnfratagelse- det var også det eneste, der
virkede. Fremsat i teksten uden blinken).
Så den cirkulerende blodhævn og den justitsmordsagtige vilkårlighed
går hånd i hånd mod det system, der burde beskytte liv og ånd (dvs menneskets
rettigheder). Disse rettigheders ophav kan så diskuteres herfra og tilbage til
Deres fædreland, topografien for Ny Testamente, eller Habeas
Corpuslovgivningen fra den engelske ret; habeas corpus=du har dit legeme) og
videre til de store frihedsbreve i Frankrig og USA. I denne sammenhæng er
udspringet uinteressant, og om synet er lidet naturgivent og udelukkende
konventionsbundet skal ikke diskuteres her. En civiliseret statsdannelse må
have et syn, der beskytter individ og gruppe.
En ting er så, når naturen går over optugtelsen, og den kriminelle
begår sine lovbrud. Der er en konsekvens. Og hånd i hånd og netop mod selvtægt
kommer lovgivningsinstitutionen ind og sørger for ordentlighed i det spil.
Misdæderen får sin sag og dom i en konsekvens, der ikke burde været kogt på
ophidselse og vilkårlighed eller på systemets gustenhed. Tiden, der skal til
for at finde rette mand, rette straf, rette konsekvens, er prisen, og det er en
pris, som sikrer gruppen tilstrækkeligt
og individet tilstrækkeligt. Ikke fordi
tidspres og udløb kunne forsvare brugen af vold.
Og lovgivningen har sluppet -idealt set- basis i hævnen og
blodtørsten, selv om alle implicerede ofre og nærtstående måtte forståeligt nok
have lyst til at afregne her og nu, uanset at omkostningerne er anarki i den
dårlige betydning af ordet. Men er bevidstheden på vej tilbage til
middelaldersynet.
Den institutionaliserede vold, blot i form af lovgivning omkring
voksnes brug af tæsk over for skolebørn, hustruer, tyende og lærlinge har
så været de sidste reminiscencer i egen
lovgivning og det taget sin tid, men blev dog her og sine steder nået inden det
20.århundrede satte ind. (En ting, der måske ikke er institutionel
vold, men dog ligner, er fængselsvæsenets defensive holdning til accepten af
daglignormen for hvilke fanger, der ikke behøver at blive beskyttet mod
medindsattes vold. Men det er måske symptomatisk for selve problemstillingen i
hele indlægget her.
Der findes
forbrydelser fx i pædofilisager, der mere eller mindre åbenbart skal have en
tillægsstraf udover den, systemet giver. Ofrenes følelser er forståelige, og
der kan ikke forstås nok omkring det. Men den velaflagte given over til
yderligere frit slag - og af voldsdømte fanger er grotesk.)
Det er da rigtigt, at det er et lænestolssynspunkt, som så mange
fornuftige overvejelser over livet.
Men præget af den tålsomhed, som også den alm lovgivning er præget
af.
Og netop derfor. Det er jo
netop loven i sin besindighed, fairness og uden for det emotionelle vildnis,
som institutionen som lov skal træde tilbage og retlede væk fra. Og det skal
den netop for at undgå vilkårligheden, de lynchende tænder, langt fra hævnen.
Loven er ikke som menne-skenes børn, der altid skyder og spørger bagefter. Og
samtidig er det det, den guddommelig rest af teori og praksis. Jeg fortaber mig,
og jeg ser nu, De er rejst. Måtte Den Almægtige velsigne os begge.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar