Det gør ikke rigtigt ondt på fisk
1. Oplag
Trykt i: 2008
Af Poul G
Exner
jeg forstår ikke digte for tiden.
aerligt talt. det er ingen
nydelse for mig at laese dem. ikke i meningen at jeg skal naa frem til en
saerlig betydning, af den og den metafors aabenlyse obstruktion imod min
umiddelbare, og ufrivilligt distraete oplevelse af poesien. jeg kan altså ikke
komme ordentligt til bunds med det, digtet. men jeg kan i den grad og til
stadighed paaskoenne en laeseoplevelse. glaede mig over at have laest en god
bog, alene ved sin form og sit udtryk; sit blotte bare sprog; (helt koblet fra
enhver fornemmelse, trang, endsige l y s t til og for tolkning..) og gad vide,
om man ikke som anmelder, amatoer eller prof. på mange maader goer sig selv en
stor, og vaerdig tjeneste ved at vise sig som staedig laeser af det som ikke
umiddelbart fanges ind i billedet, uden at affaerdige det. jeg mindes en digter
som fortalte mig, at en konsulent på et stort og beroemmet dansk forlag,
anerkendte hans sproglige virtuositet, ja, geni blev ikke naegtet ham, –
saaledes faldt ordene ud til hans fordel i skrivelse der uddybede afvisningen
-, men siden at de ikke kunne forstå hvad der stod i bogen, ville man ikke
anbefale den til udgivelse.
naragtigt afslag.
der skal nok findes nogen der
kan kalde sig for den rette modtager af saerlig poesi i hele verden af laesende
og droemmere. og pragmatikere ogsaa - hvem er poesi da ikke for?! upaaagtet den
moegirriterende myte, at enhver digter automatisk er humanist og befinder sig
paa venstrefloejen? saadan noget nonsens. men det vil jeg vende tilbage til paa
et andet tidspunkt.
for naervaerende vaerk
gaelder det at man har chancen for,at opleve det store oejeblik ske for ens
laesebrille, hvor man genkender den og netop det man har lyst til at oploeses i
for en stund. og de oploesningsstunder er der masser af i ” Det gør ikke rigtig
ondt på fisk”, stroeget med rund og varm hånd af Knud Steffen Nielsen.
det goer ikke rigtig ondt
på fisk… det goer heller ikke rigtig ondt på denne laeser at blive vaek i denne
bog - og det goer sgu indtryk!, dertil er der simpelthen for megen sjaelsvaerk
over digtningen – et overskud af lys; en form for eksistentiel magi udfoert
gennem sprogets mange semiotiske trylleformularer - her en hel verden , her
bestemt ingen hel eller verden som saadan. forfatteren skriver som en magiker
op af en tryllehat, og der er ingen graenser for hvad der kan traekkes frem i
lyset. samtlige genstande bliver aldrig stoerre end de mindste hjul, der får
verden til at dreje rundt om ham der skal lige til at samle sig og saa igen,
samle sig om sin identitet. paa ny. paa ny. de allermindste kroge i teksterne
traekker de store torsk i land fr,a den moderne forstaaelse af sindet og
identitetens urdyb. og det goer ikke rigtigt ondt undervejs, men smerten
findes: kravet om at have identitet i altet omkring en. det identitetsloese
menneske er en trussel mod samfundet, mod verden. det er en haemsko ikke at
kunne sige at: jo, jeg fandt skam min identitet i blodet, i krigen, i
oekonomierne, i takstraeet, og gravstenen; ja i a l t! .
saa nu kan jeg omsaette
mig selv med stoerre effektivitet, presto. eller, prosit, som gloedepaeren i
loftet over hjertet, sagde det. det mindste skaber os så fint som stoevfnug, og
det som ikke er evigt, andet end som en efterladt varme i vinden, dét er
stoevet vi skal vende tilbage til hver dag - noget nyt ved et menneske aflejrer
sig på dets skuldre, hvert sekund.. Knud Steffen Nielsen viser disse stoevfnug
frem i klare glimt af lys, af spiritualitet. og leg. masser af sund leg med det
hele.
lyset kommer i dette
tilfaelde fra et sind i ydmyg, og stjerneintelligent snart sagt
kosmosomspaendende tvivl. og sikken alvorlig latter han får ud af det hele. men
der er liv, dét er der helt ud i det yderste af hattebåndet. og der ér liv på
andre menneskeplaneter – denne bog er en af disse planeter befolket med alt
det, som ville skygge for aanden om det ikke blev nedfaeldet. forfatteren er en
skabning, en magiker, som befolker sin planet med naervaerende
forsvindingspunkter, samtidig med at han konstant afsoeger det helt naere
blodets himmelforbund med stjernebillede og rodnet, for at dog at afgoere, om
han egentlig ikke fylder for meget, til at vaere sig selv, eller om han er lige
tilpas med at vaere en anden, den samme – eller den nogen han er blevet tildelt
i sin tid… i sin tid?… ja, lad det bare stå sådan, identitet har sin tid. saa
en ny og så en naeste –
digtene i fiskene befinder
sig i en graazone mellem det ene klare oejeblik og så det naeste. Eller er der
tale om de klare glimt mellem et oejebliks frafald og så det naeste? jeg ved
det ikke. manden er magiker. det er stor, stor tryllekunst, og varm og
berigende laesning. Stoevet er stadigt varmt. - og sikke dog nogle helt
fantastiske legemer han faar skabt af det stoev, naar han faar laerseren til at
le liv ind i selve ordet som peget mod noget i konstant og for altid
foranderligt.
lad os tage et uddrag af
et digt afslutningsvist
Digt om blikfugl.
Også i dag denne morgen, hvor en sky blev lovet/ bort, fortæller profeten, at/ det hele er dialekter. Min dialekt siges at være tæt på dengang./ Underholdningen/ er god. Den ophæver trangen til at skifte tøj og modelunet med/større og større kæledyr./ det begynder igen som en række af fortungelyde./ det begynder med at de hiver i mig og/ siger, vær dig selv. Må jeg så optræde med et nummer hvor jeg/ ligner blikfuglen dér? Nej, du skal være ekspert i dig selv. Jeg kan/ hverken være mig selv, på den måde mig selv eller en anden. Hvad skal jeg fortælle?/ skal jeg begynde med slægten, dens skæve gang. Udfordringer, jeg har opsøgt/ og unddraget mig. Fristelser? Nej, din identitet. Jeg foreslår: Jeg har været menneske engang. Jeg delte/ breve ud. Eller: Jeg skar først for af stegen. Eller: Jeg kørte træt i mod og mandshjerte./ Det er min identitet./ Jeg taler periodisk mere og mere korrekt for at/ komme på et rigtigere navn.// […] På ethvert mål/ lød det forkert/ og kunne heller ikke oversættes.
Digt om blikfugl.
Også i dag denne morgen, hvor en sky blev lovet/ bort, fortæller profeten, at/ det hele er dialekter. Min dialekt siges at være tæt på dengang./ Underholdningen/ er god. Den ophæver trangen til at skifte tøj og modelunet med/større og større kæledyr./ det begynder igen som en række af fortungelyde./ det begynder med at de hiver i mig og/ siger, vær dig selv. Må jeg så optræde med et nummer hvor jeg/ ligner blikfuglen dér? Nej, du skal være ekspert i dig selv. Jeg kan/ hverken være mig selv, på den måde mig selv eller en anden. Hvad skal jeg fortælle?/ skal jeg begynde med slægten, dens skæve gang. Udfordringer, jeg har opsøgt/ og unddraget mig. Fristelser? Nej, din identitet. Jeg foreslår: Jeg har været menneske engang. Jeg delte/ breve ud. Eller: Jeg skar først for af stegen. Eller: Jeg kørte træt i mod og mandshjerte./ Det er min identitet./ Jeg taler periodisk mere og mere korrekt for at/ komme på et rigtigere navn.// […] På ethvert mål/ lød det forkert/ og kunne heller ikke oversættes.
med i bogen er ogsaa et lexica over forskellige
begreber. nyd det hele. her er lidt google-halloej
poul g exner
Ingen kommentarer:
Send en kommentar