søndag den 24. juli 2016

vi napper sådan helt programagtigt et par citater




»Aldrig at kende til Tvivl, altid at være overbevist om at vide det rette, – denne Overtro på Samvittigheden som en ene saliggørende, absolut uforkastelig Sandhedsrøst er et af de Dogmer, der har forvoldt de største Ulykker i Verden. Ved den Ufordragelighed, hvormed såkaldte absolute og uforkastelige Sandheder altid håndhæves, har den fra Århundrede til Århundrede rejst Broder mod Broder, Slægt mod Slægt, Folk mod Folk, og ført alle Kultursamfund ind i et stedse mere håbløst Kaos.«
- Henrik Pontoppidan (24.7.1857 - 21.8.1943)


»Ord kan virke som bitte små doser arsenik: De sluges ubemærket, de synes ikke at have nogen virkning, men efter nogen tid viser giftens virkning sig alligevel«. Victor Klemperer: "Lingua Tertii Imperial - Det Tredje Riges sprog."

2 kommentarer:

  1. Jeg faldt lige over det her digt af Lars Dan:


    jeg er ikke dummere

    end jeg forstår

    det vanvid der er svært

    at gøre sig klog på

    men jeg bliver altid

    i tvivl

    hvis

    jeg er sikker på

    at jeg har ret

    SvarSlet