mandag den 10. juni 2013

MIN FØRSTE LÆSEBOG s.5



MIN FØRSTE LÆSEBOG s.5







Kære Lille Viggo.

Du er for stor til at sige buh-ko og mæh-lam mere. Du skal bare sige ko og lam nu.
Du skal være en rask dreng.
Far synes heller ikke om, at du siger lyde som en sygebil med munden.
Det er du for stor til nu.
Men det er slemt, hvis du begynder at sige bandeord. Kun friske godmodige ord, vil far høre.
Så kan du blive den fineste soldat. Far var selv en god soldat. Jeg talte frisk, men bandede aldrig.  Når du bliver så gammel, at du skal til at ryge tobak, så skal du have det fine pibebræt og endog cigaretrøret af ægte sølv.  Men først skal du til præsten.  Der er længe til endnu, inden du skal til præsten.
Når du så er konfirmeret, så er du en voksen mand.

I morgen henter far luftbøssen oppe fra loftet, så skal du lære at bruge et gevær.  Men vi må ikke skyde store dyr endnu.
Far finder nogle oliedåser. Dem kan vi bruge. Og så vil vi snart prøve at ramme en gråspurv. Det tror far, at du sagtens kan.
Far har tit skudt bjørne over i Canada.  Skindet kan man bruge til alt muligt. Spurvefjer er kun til at smide væk.

Og så husk altid at stille riven rigtigt fra dig. Sidst så jeg, du havde vendt tænderne udaf. Forestil dig, at riven var en sav, så tror jeg nok, du kan lære at tænke dig om.  Og i Canada har man kæmpesave med kæmpemotor. Så du kan nemt regne ud, at det så er med døden som indsats at stille redskaber forkert.  En mand fik savet begge ben af i Canada, fordi saven ikke var stillet rigtigt på plads.
Og en lille indianerdreng døde også.

Kærlig hilsen Far.  
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar