fredag den 13. januar 2012

Et klip fra nettet (via oversætteren Sara Koch) om professionelt anmelderi.

Er anmelderne en uddøende race?

Offentliggjort 12.01.12  kl. 08:34 
Ny pris belønner - i oprør mod "amatør-meninger" på nettet - markante professionelle anmeldelser.

Afstemning
Læser du anmeldelser inden du f.eks. køber en bog, ser en film eller går i teatret?
En ny britisk pris er indstiftet - og initiativet er taget i et opgør mod internettets mange anmeldelser eller udtalelser forfattet af "amatører".
Det sker ud fra en holdning om, at jo mere økse jo bedre...
The Hatchet Job of the Year hedder prisen (hatchet job = nedrakning eller nedslagtning), og initiativtageren - websitet The Omnivore - har indstiftet den, for at være med til at bevare og støtte den professionelle anmelder.
Denne er ifølge sitet truet af diverse indlæg på sociale medier, blogs og andet.
The Omnivore bringer aktuelle professionelle anmeldelser af bøger, film og teater.
Prisen skal hvert år belønne den vredeste, den morsomste og den skarpeste boganmeldelse begået af en professionel anmelder. Det være sig på nettet eller i et dagblad, og der uddeles priser i otte kategorier.

Brug for professionelle

Stifteren af websitet og dermed initiativtageren til prisen, Anna Baddeley, skriver blandt andet i et manifest:
"Vi har brug for professionelle boganmeldere, hvis arbejde er den mest underbetalte og undervurdererede form for journalistik."
Hovedårsagen til de professionelle anmeldelsers forfald, mener Anna Baddeley, er dagbladenes faldende oplag og mindre plads til anmeldelser.
Men hun tilføjer, at nettets betydning naturligvis også har stor indflydelse.
"En enkelt tweet fra Stephen Fry har langt større indflydelse på en bogs salgstal end et dusin anmeldelser."

Bruger nettet

Hun anker imod, at et stigende antal køber en bog efter at have læst en tilfældig anmeldelse eller en flygtig omtale på nettet.
"Vi har brug for mennesker, der ved, hvad de taler om. Stemmer som vi kan genkende og har tillid til - også selvom vi ikke altid er enige med dem."
Og hun fortsætter:
"Der udgives nu flere bøger end nogensinde tidligere - behovet for kvalificerede råd har aldrig været større."

ORDET ER DIT

Er du enig eller uenig i behovet for professionelle anmeldere?
Bruger du tilfældige anmeldelser - udtalelser - omtaler - på nettet inden du f.eks. køber en bog, ser en film eller går i teatret?
Tjekker du overhovedet anmeldelser inden du køber en bog etc. ?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar