Den rene eksistens. Sartre: væren-i-sig-selv
(Roquentin sidder i en park og stirrer på en sort
trærod og føler pludseligt at trærodens eksistens ligefrem borer sig i ham…det
går op for ham at han er ude af stand til at forklare den eller forstå, fordi
han kan ikke længere være i forhold til den):
Eller
rettere: roden, havelågerne, bænken, plænernes
grønsvær var forsvundet. …individualiteten var en ydre skal, der var
forsvundet tilbage var en skræmmende
nøgenhed.
Knudret
uden navn, ubevægelig, fascinerede roden mig, fyldte mine øjne…det nyttede ikke
at sige: dette er en rod---det virkede ikke længere. Jeg var godt klar over at
man ikke ku slutte fra dens funktion som rod, som opsugningsmaskine..til
dette, til denne hårde kompakte
sælagtige hud, dette olieagtige, ru og utilgængelige udseende. Funktionen
forklarede intet, den gjorde det muligt at forstå i store træk, hvad en rod var
for noget, men overhovedet ikke denne bestemte rod.
Han
kan ikke sætte den i forbindelse med noget uden for den selv, rodens
væren-i-sig-selv undslipper benævnelsen. Roden er unævnelig. Han kan ikke tænke
eksistensen, for den bogstavelig talt har invaderet ham og gjort ham selv til
en ting. ” Eksistensen er en fylde, som mennesket ikke kan forlade. Man er
indfoldet.
Og
dog: Mennesket har mulighed for at slippe eksistensen, fordi det ikke er ren
eksistens, tings-eksistens-være-i-sig-selv- MEN er nemlig samtidig BEVIDSTHED
OM EKSISTENS, væren-for-sig-selv. Bevidstheden
kan stille spørgsmål til sigselv.
Det
er evident, at tingene eksisterer uden for min bevidsthed og uafhængigt af den. Verden
eksisterer uden for bevidstheden, men får først struktur og mening i forhold
til bevidstheden. I almindelighed er eksistensen skjult.
Den er omkring os, i os, den os, man
rører aldrig ved den. Eksistensen er tom form. Men nu og her var det klart som
dagen: eksistensen havde afsløret sig. Ikke en uskyldig abstrakt kategori. Den
var selve tingenes råstof, denne rod var formet i eksistens.
De
der øjeblikke er usammenhængende, men man kan organisere er så pointen, nemlig
ved at fortælle dem, er bogens udsagn.
Vi står lidt i en cocktailshaker på en vaklende
klode uden noget cogito/vished udover sanserne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar