Til
billedshow på Biblioteket i Viborg i denne eller næste måned.
Om Luther og
Cranach d.æ.
Jeg afstår
fra at bruge egne og andres billeder, (men bruger disse teser som mit indslag)
jeg afstår fx fra at male et portræt af Luther eller Cranach d.æ. Nedenstående
skulle gerne forklare, hvorfor jeg afstår (ikke at jeg føler mig ramt af et
middelalderligt billedforbud, men fordi jeg vil mene, det ligger uden for
maleriets evne. Hvis man alligevel forsøger skal det have hjælp af ord, hjælp
af indforstået kontext, ku man osse sige:
IKONOKLASTING
(1500-tallet)
DE 21 TESER:
1Jeg må ikke gøre et billede af Guden og det
hellige.
2Cranach arbejdede som en vild som
billedmager for at støtte Luther.
3Det var da osse mere Calvin og Zwingli,
der rasende daskede til billederne
4Er mennesket helligt, så må der
ikke gøres billeder af dem.
*
5Er brødet ved nadveren Christi
legeme? Og vinen Christi blod?
*
6….hvis kun symbolsk, så er det vel
alligevel helligt og forbudt som billede.
*
7Kan en pind være så guddommelig, at
det er indeholdt i billedforbuddet?
*
8Nu skal jo så ikke glemmes, at
Martin L ikke var så rigid i opgøret med De ti buds nr 1: Du må ikke gøre
billeder af Vorherre.
*
Noget helt andet: Hvad vil et maleri
af Martin L, mit fx, kunne bibringe af nyt? Om Luther?
*
….vel kun noget om min egen
psykologiske opfattelse af figuren Luther og dermed kun fortælle om migselv.
*
Vi har kun andres
afbillede udgaver, dvs deres opfattelser af Luther. Ikke fyren direkte,
endikke et fotografi.
*
Man kan male en citron, en dytbil,
en kone, der sidder på en stol, altså konkrete gengivelser, men kan man gengive
i maleri sætninger som ”hvor i alverden skal jeg kunne få råd til en ny
fladskærm?” ”evigheden er svær at forestille sig”.
*
…alt dette er lettere at skrive
om
*
Jeg kan skrive om den rejse,
jeg tænker på at give min kone næste år. AT MALE det er umuligt.
*
Svært at rejse i tid frem og
tilbage i MALERI.
*
Det forbudte gudebilled GULDKALVEN
kan gengives konkret. Se dér har vi sørme en ko. Men betydningerne af muh-koen
som tanke, dvs fornægtelse af Vorherre, overtrædelsen af afguderi, er ikke
maleriets evne.
*
Hvis du laver en tegneserie om koen,
kan du ved hjælp af sprog, og ved at fragmentere totalbilledet, der så efter
aftalen, vi har, at 5 cartoonkasser efter hinanden fremstille et tidsmæssigt
forløb.
*
Hagekorset har vi vedtaget som
tabu pga historiske begivenheder. Altså et billedforbud.
*
….et billede kan altså springe ud af
sin uskyldighed og blive til en kraft udenfor.
….dette gør alle billeder mere eller
mindre udtyndet.
*
Er en niquab mere et tabuiseret
billede end en klædedragt?
*
For mig bekræftes renæssancemalernes brug af akvamarin (den blå, you know) som
værende anset for hellig. Se Fra Angelico.
På Bequa ,
tæt på Fidji, respekterer de stadig deres hajgud så højt, at navnet aldrig må
udtales, men gerne skrives.
(der er ting,
der skal tjekkes)
v4 Du
må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen
eller nede på jorden eller i vandet under jorden. v5 Du må ikke tilbede dem og dyrke
dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. Jeg straffer fædres
skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig; v6 men dem, der elsker mig og
holder mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled.
Forordning om alteret
v22 Herren sagde til Moses: Dette skal du sige
til israelitterne: I har selv oplevet, at jeg har talt til jer fra
himlen. v23 I
må ikke lave guder af sølv ved siden af mig, og I må ikke lave jer guder af
guld. v24 Du
skal lave mig et alter af jord, og på det skal du bringe dine brændofre og dine
måltidsofre, dine får og dine køer. Hvor som helst jeg lader mit navn nævne,
vil jeg komme til dig og velsigne dig. v25 Men hvis du vil lave mig et
alter af sten, må du ikke bygge det af kvadersten. For ved at bearbejde dem med
mejsel har du vanhelliget dem. v26 Du
må ikke gå op på mit alter ad trin, for at ikke dit køn skal blottes over det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar