fredag den 21. september 2018

lidt rester fra mit bidrag til Lutherbog 2017





Til billedshow på Biblioteket i Viborg i denne eller næste måned.
Om Luther og Cranach d.æ.

Jeg afstår fra at bruge egne og andres billeder, (men bruger disse teser som mit indslag) jeg afstår fx fra at male et portræt af Luther eller Cranach d.æ. Nedenstående skulle gerne forklare, hvorfor jeg afstår (ikke at jeg føler mig ramt af et middelalderligt billedforbud, men fordi jeg vil mene, det ligger uden for maleriets evne. Hvis man alligevel forsøger skal det have hjælp af ord, hjælp af indforstået kontext, ku man osse sige:

IKONOKLASTING (1500-tallet) 


DE 21 TESER:
         




 1Jeg må ikke gøre et billede af Guden og det hellige.
     
2Cranach arbejdede som en vild som billedmager for at støtte Luther.

3Det var da osse mere Calvin og Zwingli, der rasende daskede til billederne
   

4Er mennesket helligt, så må der ikke gøres billeder af dem.
*
5Er brødet ved nadveren Christi legeme? Og vinen Christi blod?
*
6….hvis kun symbolsk, så er det vel alligevel helligt og forbudt som billede.
     *
7Kan en pind være så guddommelig, at det er indeholdt i billedforbuddet?
           *
8Nu skal jo så ikke glemmes, at Martin L ikke var så rigid i opgøret med De ti buds nr 1:  Du må ikke gøre billeder af Vorherre.

*
Noget helt andet: Hvad vil et maleri af Martin L, mit fx, kunne bibringe af nyt? Om Luther?
*
 ….vel kun noget om min egen psykologiske opfattelse af figuren Luther og dermed kun fortælle om migselv.
*
  Vi har kun andres afbillede udgaver, dvs deres opfattelser af Luther. Ikke fyren direkte, endikke et fotografi.
*
Man kan male en citron, en dytbil, en kone, der sidder på en stol, altså konkrete gengivelser, men kan man gengive i maleri sætninger som ”hvor i alverden skal jeg kunne få råd til en ny fladskærm?” ”evigheden er svær at forestille sig”.
*
…alt dette er lettere at skrive om
*
Jeg kan skrive om den rejse, jeg tænker på at give min kone næste år. AT MALE det er umuligt.
*
 Svært at rejse i tid frem og tilbage i MALERI.
*
Det forbudte gudebilled GULDKALVEN kan gengives konkret. Se dér har vi sørme en ko. Men betydningerne af muh-koen som tanke, dvs fornægtelse af Vorherre, overtrædelsen af afguderi, er ikke maleriets evne.


*
Hvis du laver en tegneserie om koen, kan du ved hjælp af sprog, og ved at fragmentere totalbilledet, der så efter aftalen, vi har, at 5 cartoonkasser efter hinanden fremstille et tidsmæssigt forløb.

            *
Hagekorset har vi vedtaget som tabu  pga historiske begivenheder. Altså et billedforbud.

*
….et billede kan altså springe ud af sin uskyldighed og blive til en kraft udenfor.

….dette gør alle billeder mere eller mindre udtyndet.
*
Er en niquab mere et tabuiseret billede end en klædedragt?
*
      For mig bekræftes renæssancemalernes brug af akvamarin (den blå, you know) som værende anset for hellig. Se Fra Angelico.

På Bequa , tæt på Fidji, respekterer de stadig deres hajgud så højt, at navnet aldrig må udtales, men gerne skrives.

(der er ting, der skal tjekkes)    
v4  Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden. v5  Du må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig; v6  men dem, der elsker mig og holder mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled.

Forordning om alteret
v22  Herren sagde til Moses: Dette skal du sige til israelitterne: I har selv oplevet, at jeg har talt til jer fra himlen. v23  I må ikke lave guder af sølv ved siden af mig, og I må ikke lave jer guder af guld. v24  Du skal lave mig et alter af jord, og på det skal du bringe dine brændofre og dine måltidsofre, dine får og dine køer. Hvor som helst jeg lader mit navn nævne, vil jeg komme til dig og velsigne dig. v25  Men hvis du vil lave mig et alter af sten, må du ikke bygge det af kvadersten. For ved at bearbejde dem med mejsel har du vanhelliget dem. v26  Du må ikke gå op på mit alter ad trin, for at ikke dit køn skal blottes over det.
         


Ingen kommentarer:

Send en kommentar