Min læsning
af Anders Vægter
Nielsens roman: 1533-et drab og en rejse
. Udgivet på Jensen&
Dalgaard
Som så ofte
før er der bøger af kvalitet, der ikke ses i aviserne og hvad vi ellers har. Disse vantider hedder: VIRKÅRLIGHED , VILKÅRLIGHED, VILKÅRLIGHED
Vægters bog er interessant på mange måder.
Der er så fx
det genremæssige, hvor der kun delvist er tale om en historisk roman (som jeg
normalt ikke gider læse), men den er så meget andet. Den iblander på organisk
vis dokumentarisk stof og direkte arkaiske
sprogformer og sentenser, der farver det, som jeg om lidt vil kalde en sproglig
skulptur, fordi der er tale om
skrift-materialitet, der fint og intenst folder sig ud som en spruttende motor..
Det kan normalt være et problem, fordi hvad er
dokument, og hvad er fiktion i kolossen. Men her gør det intet (skidt), da det
klart både, at der er tale dokument og
så fiktionen der lægger sig forklarende til hinanden, så diskrepansen ikke
opstår. Fortælleraspektet har lagt sig
omkring og i personerne, der ytrer sig.
Plottet
holdes fast hele vejen i kraft af personernes gøren –ja-og sigen i den grad. Er
plottet vigtigt. Nja, det er en fineste makronbund for fortællingen, hvorpå der
oven på slås på alle mulige trommer, som
pisker fløde og bølger oven på.
Det er ikke
en alm hybrid på den måde, som man må forstå.
Bogens titel, der er et årstal: 1533 er ikke
ligegyldigt, naturligvis ikke. Men kronolgien er ikke i den forstand dynamo,
selvom den opretholdes, ja den hører med til det monstrum af levet liv, vi følger.
Det er en skulptur, der er bygget op af ja,
osse af de ingredienser, der hører til en epoke-beskrivelse. Men det performative skrift er i den grad ON
STAGE.
Vi sagesløse læsere, operatører, der føler en kraftig trang til at lege med, kan naturligvis ikke rationelt lege med i en scene fra 1500-tallet, og så alligevel : forestillingsrummet lokker med noget der så bliver en samtidighed, hvor jeg i hvert fald udstyres med vadmelskofte og le til at pande magten ned med.
Materialiteten
danner (sig i) sproget og omvendt, sådan
at man står med en plastisk figur af en roman, der faktisk definerer sig som både sprog og stille plot i
en kunstfærdig mobile. Det skrives frem ,så man ikke bare kan sige forfærdeligt
om forholdene dengang i 15 hundredtallet og hvidkål - med 2018-briller, men man bringes ind i og tilbage i en samtidighed,
så man dels er lige ved at forstå
pryglene som en naturlig ting, en nødvendighed for den retsmæssige sikkerhed.
Der er ikke noget der i vores forstand hedder menneskerettigheder. Nej, sådan
er det bare: magten bestemmer ,som var de indsat af Vorherre selv. Og ens
forståelse for magten svinder dels i øjeblikket efter, når det direkte er
kroppene, der skal betale.
Den er
filmisk i sit væsen, men samtidigt vil en transformation til filmlærredet ikke
kunne lade sig gøre, hvis det skriftlige korpus samtidigt skulle skylles bort.
Det intense sprog ville blive skyllet
over i det filmiske plot, og så ville roman-skulpturen dø. Anbefales enhver læser, der er i stand til at indstille
sine øjne mod det rette.
Læst af Knud
Steffen Nielsen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar