Jeg stillede mig i floden.
Når de store
metafysiske fortællinger vakler, giver det en generel rystelse, og vel osse en individuel rystelse,
altså at fx troens død i det moderne medfører rystelse for hin enkelte. Men
tabet af en ydre styring sætter samtidig fri. Og i den frisættelse er der vel
et forstærket individuelt ønske om en eller anden fast grund under
fødderne. Nu er digtet her ikke en
drøftelse af et religiøst sammenbrud, men er bl.a. en erkendelsesmæssig pegen
på grundvilkåret til alle tider: har jeget en sikker grund, en vished om noget
som helst?
Det første spørgsmål om
vished: vished om væren. Væren-til. Der er visheden om sansningen. Jeg sanser,
ergo er jeg. Og sansningen er, hvor sulten er. Dér hvor sulten er, er munden.
Hvor smerten er og siger ”jeg”, dér er jeg. Jeg er den, der siger ”jeg”. ”Jeg
fryser.” Man har det sansede nærvær. Og så er resten lidt overladt til
den usikre mark af projektioner og hypoteser - med naturnødvendig masser af pragmatisk raison i det, for at vi
overhovedet kan tale og færdes sammen. Og den kan vi så passende udfylde med
spørgsmål og spektakel igen og igen. Digte, spille fløjte og danse. Hvad skal
jeg osse med vished: man er en fordømt avekat, der bliver slået hjem igen og
igen. Det er dér i det jomfruelige spil, digtet befinder sig.
Jeg kalkulerer, jeg foruddiskonterer. På
trods af at det fremtidige er lukket land, (til det åbner sig). Men ved at
planlægge får det provisoriske vægt HER OG NU. Og det potentielle får vægt og ord. Vi kan være i
alskens grublen og samtidigt snakke om det. Og med dette METAblik har vi mulighed for at kommentere at noget
sker, mens det sker. Og netop skrive som sansende, kommenterende nærværet. Og
tilmed redigere forestillingen om det passerede, fx teenageårene.
Og det er så dér, man kan gerere sig og
gøre sig forestillinger. Og digte op i og imod den modstand. Manøvrere
i skidtet og så slå panden mod det meningsløse. Man rejser sig, virrer med
hovedet og går videre. For man kan ikke andet. Man har det sansede
nærvær, hvor der kan formes, kreeres og blæses på horn og kommenteres med
sideblik på, hvad der sker, når det sker, og hvad vi mente der skete.
Man er
anfægtet- fordi mandatet til at tale på de store fortællingers vegne er
væk.
Og det
medfører, at et velordnet jeg, (fx i poesien et centrallyrisk jeg), der taler
uanfægtet og generelt på vegne af det velordnede, er umuligt. Det kræver et
mandat, der ikke er der. Som
talte man på alle tankesystemers og himles vegne- og endda uden at anfægte det
i teksten. Hvis du taler på egne vegne, så er det det, og man frigiver ordene,
som så kastes ud til læserens testning og uforudsigelige kontrol. Dit eget
sprogs autoritet skal jo kunne anfægtes. For skriftens vej styrer du ikke alene
selv, og dertil det hele maskineri af politiske og økonomiske magtforhold,
borgerskabslighed, et sæt kontekstuelle konventioner, som du og sproget er
indfældet i, hvor meget du end spræller.
Tilfældet fik mig til at
vakle. Men ordene fortsatte, nærmest i distraktion. Jeg sprællede, men
forgæves:
1. Jeg skylder penge flere steder /2.Var der i
pokerfjæset en vis lighed med Mr Bartleby //3.måske invitation til dans// 4.Går den, så går den// 5.Romantikken
døde med Øhlenschlæger, troede jeg./ Men i nittenfirserskrift blev guldhornene
lissom genstøbt.//6.Der er ikke pr
princip mere smerte i poesi end i en telefonbog/ /7.At gestikulere kraftigt
eller hente en flok fugle ned hjælper ikke nødvendigvis et digt i nød./8. Pga
kravet om 4200 anslag i denne artikel, som jeg kalder et digt, fortier jeg den
fugleflok, der passerede mit vindue lige før, og som jeg ikke har set magen
til, siden den bette Pigro i Martin A’s Løgneren fyldtes med snepper i alle
åbninger og døde af fjer// 21.Årsagssammenhæng og korrelation forveksles
sommetider: Jeg syntes, jeg så en flok måger skubbe en traktor frem på
pløjemarken./ 22.Er det mere kausalt at skrive: fuglene var der, fordi der var
orm i den traktoroppløjede jord/23. selvom det ligner./25.At skrive ”fordi”
beviser ikke nødvendigvis årsagssammenhæng./ 33.Om aflivning af visse dogmer
–ganske vist med en slags ny, se Charles
Bernstein: http://www.youtube.com/watch?v=auhINfzRcyY//
//Ups, vi kom uden for rammen. //42. ”..det var ganske tilfældigt, at han
med sine første ord anslog en heroisk tone, han kunne lige så godt have anslået
en skeptisk eller lyrisk tone..” (Gombrowicz, i Ferdydurke, Arena 67).
ksn
Ingen kommentarer:
Send en kommentar