tirsdag den 28. april 2015

Er lige ved at læse en pissegod bog. Ejler Nyhavns Basker, men Googlemaskinen kører lige min post i kvadder,..den blir lige hængende, til jeg får løst sagen.

NEMLIG, Ejler.
En stor dag i dag! Har lige hentet posten, heri Ejler Nyhavns prosaværk "Basker". Ejler er ikke bare et af de elskeligste mennesker jeg kender; han er tindrende... klog og lærd, og så skriver han som en drøm. "Basker" er en øjenvidneberetning fra de sorteste afkroge af sindet, fra den nederste bund af samfundet. Det jeg har læst indtil videre, er godt, meget godt, bevægende, rystende, klogt og smukt. Denne bog er, tør jeg godt sige, noget helt særligt, noget som ikke findes på det danske bogmarked i forvejen.
Fx følgende passage: "Musikken var på et spændende punkt i dag, ikke fordi, det er samme punkt som i det hele taget i disse dage, men dét punkt, med de kort på hånden som jeg så mange år har drømt om, en fornemmelse af belønning for trofast flid. Grebet genialt, eller inspireret ud af luften, villet og kunnet? osv., dét er det mindst. Arbejdet langsomt frem, noget villet der blev byttet for et liv i socialiteten, for det almene familieliv, til og for en eksistens baseret på ansvar, et muligt bytte, en himmeljublende gevinst, tabet af evighed og en horisont med mere dybtgående ensomhed i en kun eventuel alderdom. Musikken, rettere guitaren, i dag, finterteknikken i højrehånden, det flydende, strømmende, de mange matricer i luften, der lyste. Tanken i lydkast, tiltroen til echolalia i fingre, og alt der kan lyde."
Se mere

Ingen kommentarer:

Send en kommentar