Bøger og andet godtfolk- en collage.
Gammel mailudveksling, i 90'erne engang, med Stefan Hermann, nu rektor på Metropol, og bloggeren.
Og jeg ser helt bort fra, at mange af mine synpunkter med tiden har ændret sig.
KSN:
Snakken her er foregået on and off, sik og sak, så det bliver
nødvendigvis punktvis, godt og vel endda, når mediet ovenikøbet hedder mail. Og
samtale/collage netop mere end noget andet. Emnet har bl.a. været modernitet og litteratur, abstrakt set eller bog
og bogpolitik, egne allergier for nu at svinge den brede pensel. Indledningen
er en lille opsats skrevet af Stefan Hermann i anden anledning og med et par år
på bagen, og "¼..trykt in cognito for et par år siden i regi af folkebiblioteket i Århus
- in cognito, fordi temaet var bekendelse: den skal ikke have lov at fæstne sig
ved et navn, i en identificerbar identitet, en tekstuel materie, et ansvarligt
og produktivt subjekt, som jeg netop ville lege med at bryde..".
Stefan Hermann:
Når sandheden skal frem.
giver
den mig skrivekrampe, provokerer min puls og får mig til at tvivle, inden jeg
hamrer løs, ruster den med pjalter, der skal præsentere den, gøre den
tilforladelig og spiselig. Inden under er der buler, rifter og mærker, der har
sin egen historie og ubegribelighed. Men bekendes skal der, og sandheden siges¼Men
når den skal frem er det, at jeg læser fransk filosofi på lokummet, Robert
Musil, mens jeg små-sover, Paul Auster, mens bilen fører mig gennem skarpe
kurver, Peter Laugesen, når jeg spiser, og weekendavisen, når min brandert
lørdag morgen endnu ikke har frarøvet mig illusionen om de sidste hjernecellers
himmelflugt. Ikke i disrespekt for litteraturen, for litteratur og kunst for den
sags skyld handler jo i særlig grad om alt det, der ikke fanges af hverdagens
tristesse. Om de menneskelige grænseerfaringer, om dramatik, kød og blod, had
og kærlighed. At læse foregår ikke kun, mens man ligner Hans Hertel i en
lænestol med lammeskind og har en perserkat monteret i skødet. Litteratur
bevæger og bringer ting og tanker i bevægelse. En af min sommers store lykker
var at bevæge mig gennem Paul Austers univers. Jeg læste New York trilogien,
medens en firehjulstrukket Toyota flyttede mig fra det ene bjergpas til det
andet, medens jomfruskove af rhodondendron over og under mig forekom som en
trivialitet i sammenligning med de fedtede siders uudgrundelige mystik og
fascination. Afskyen og tiltrækningen af nøglefiguren Fanshawe, et katalog af
lidenskaber og kalkuler, et register af dobbelthed, der er så stærkt i sin
fiktive virkelighed, at man må bevæge sig og dele af det. Ord, historier og
plot så fjernt fra den dags virkelighed og min almindelige virkelighed, at jeg
blev så glad over al den glæde og erfaring et lille nytteløst stykke papir
kunne bringe. Over usynlige broer af kontakt til de labyrinter og rum, der er
usigelige, men som findes og opfindes hele tiden og som muliggør at skriften må
vakle i sin patos, fordi den skal begribe noget så alment og dog så eksotisk.
Det var måske det, Borges mente med, at verden var et stort bibliotek. Et
grandiost rum af erfaringer og sanselighed vi har i os, men som litteraturen
lejlighedsvist låner os koderne til. Vel at mærke hvis vi ikke kun læser ved et
skrivebord¼Biblioteket er det spil i øjet Hans Hertels lænestol tager
patent på. Som Nietzsche sagde, kommer vi først af med Gud når vi har skippet
grammatikken. Vi kommer først i lag med litteraturen, når vi fravrister os dens
grammatik, dens lænestole.
Når sandheden skal frem må vi
flytte os, forskyde vanerne og bevæge perspektivet og dermed lade bekendelsen
træde i karakter som en bestræbelse i tankens ustandselige arbejde på friheden
og livet.
SH. fortsætter på begges vegne:
Samtalen begyndte vel med smågrynt fra KSN omkring den danske bogscene, om at
der dels er en mainstreamopfattelse, af hvad bogen er og kan. At der er et
fokus på det underholdende, det selvterapeutiske, som også er sneget sig ind på
den skønlitterære bog. Lanceringen centrerer sig om begivenhed og kendthed på
et niveau. Altså at værkinteressen er forskudt til udenoms ting og sager. Og
lanceringen centrerer sig om det vedtagne eller måske rettere det kokette,
salonfähige twist af det vedtagne. Det kunne være godt nok, hvis ikke der var
mere at sige i den sag. Det er hele to
dagsordenspunkter, så samtalen valgte sig snart ind på den enighed og
forbrødring, der er omkring en modernitet, der måske ikke er så moderne, at det
gør noget. Det kan man så vælge at affinde sig med. Man kan også lade være. Men
det er uomgængeligt, at der en stor bred konsensusvej af "rigtig"
modernisme, og som man måske kunne stille et par spørgsmål til.
SH.: Du spurgte på et tidspunkt om,
hvad jeg så omkring opfattelserne af det moderne. Jeg finder, at det moderne
netop består i pluralismen, fremkomsten af konkurrerende tydninger og
organiseringer af tilværelsen – For et overordnet blik er det moderne ikke
kendetegnet ved een sti, een kurs, men snarere at vi må operere med brudte
horisonter inden for f.eks. kunst, kultur, politik og ideologi mv. Jeg mener,
at det her er befordrende at opholde sig lidt ved spillets rytme, slagets gang
frem for at stirre sig blind på indholdet og blindgyderne i de konfliktuerende
modernitetsforståelser: debatterne, striden, udspiller sig på en arena og ikke
på en scene. På arenaen er der ingen manuskriptforfatter - intet script, intet
klart narrativ, der kulminerer, hvor de gode besejrer de onde eller omvendt -
men en kamp, som fortsætter med sin egen tragik fordi ikke oversættelige
fænomener kæmper og ikke forliges af en dommer. Alligevel er striden
forudsigelig. Mit bud er at vi – litterært eller litteraturpolitisk om du vil -
ikke skal forsone, men balancere standpunkterne, ære agonien og foragte den
lukning, som følger af forsoning. Den dræber pluralismen, men det gør
relativismen også; ikke mindst når den organiserer sig som supermarked. Derfor
skal vi kunne skelne, vurdere, rangordne uden at gøre det på metafysisk eller
dogmatisk grund. Samtidig må vores skelnen pege frem ved at vide, hvorfra den
står og gør det (den historiske bevidsthed). Man kunne kalde det en dynamisk
besindelse om du vil. Når den peger frem, restaurerer den ikke, men accepterer
det åbne vilkår. Fortalerne for den store episke samtidsroman vil restaurere med
katten på skødet i lænestolen, nogle af dem vil tilbage til det velkendte og
glemmer, at omsorgen for klassikerne måske snarere består øjne fremtidens
klassikere. Andre valoriserer blot narrativet, epikken og udøver en smagsdom,
medens nogle tredje påkalder sig og hypostaserer en periodes hegemoniske
fortælleform, der var kongenial med en samfunds-form. En anden lejr – som måske
tæller dig selv - finder det transgressive, en skæv erfaring i det
hverdagslige, en bricolage, i lyrikken, som har en stemthed der er knap så
narrativ og opbyggelig, måske snarere i familie med tolvtonerne og den musik,
som bryder det romantiske centralperspektiv, og dermed står i tvetydigt
resonant spændingsforhold til (sam)tiden
- afspejle ja, men ikke mime. På den anden side er forestillingen om den
episke samtidsroman, der samler og fortætter en moderne erfaring igen blevet
provokerende, fordi vore kollektive fortællinger på den ene side ikke længere
har sin grobund i klassiske kulturelle former båret af borgerskabet og dets dannelsesanstalter,
men er økonomiske (globaliseringen, videnøkonomien) og beskrevet som enten
trussel mod hjemstavnen eller som kosmopolitisk supermarked. Disse nye
kollek-tive fortællinger lever side om side med en individualisering, der
dyrker det singulære - hver mand sin kultur, sine værdier - formidlet
gennem mediernes livsstilpakkede konsumerisme; deraf den store optagethed af
biografier (biografisme); det var faktisk med til at gøre en mand til direktør
for et stort hæderkronet forlag, at han havde spottet, at vi ønsker at erfare
historien igennem identifikation, gennem det nære. Hvor kulturen og den
kulturpolitiske debat tidligere udsprang fra og af kulturens og kunstens felt –
den gang Martin A. Hansen i radioen kunne hensætte mere end få hundreder i andægtig
tavshed og et møde på Askov med Knud Hansen, Arnfred eller Bukdahl eller hvem
det nu var, var en national begivenhed, er værdidebatten og dens nerve nu
rykket over i et nyt terræn, hvor kulturen springer op som trold af en æske,
som hjemløs plasticitet: Optagetheden af kultur er i den grad blevet et
anliggende for virksomheder og institutioner som led i arbejdslivet, der er
blevet kulturaliseret. Ny, produceret kultur er et management koncept
med dagsordener, der trækker på litteraturens katalog af tricks, virkemidler,
set ups, skabeloner osv.: Vi ser det med storytelling i virksomheder, så
medarbejderne som hele mennesker føler sig hjemme, identificerer sig og får the corporate identity ind under huden,
sælger identificerbare historier om virksomheden til venner, potentielle
forbrugere etc. Litteraturen eller kunsten bliver (igen) et håndværk i vor tids
nye menighed, der udgøres af medarbejderne, medens lederne som præster
forkynder et evangelium, der ikke hjemler sig i hellige skrifter, men i markedsundersøgelser.
Den kultur som vi ikke vælger – vi er indfældet i den som en
uigennemtrængelig horisont at betydninger, værdier - tænkes for indeværende som
konservativ, eksklusiv dansk, kristen-essentialistisk på den ene side eller
muslimsk på den anden. To fundamentalismer (den ene noget mere modbydelig i sit
konkrete udtryk end den anden), der til gengæld kan mobilisere politisk. Det
’førmodernes’ evige genkomst.
Som jeg lige demonstrerede, er den
moderne adskillelse mellem kunst og liv, politik og religion, ånd og materie,
æstetik og religion, økonomi og kultur etc. i disse år anfægtet - det flyder
sammen, som Søren Ulrik Thomsen påpegede på Den litterære Institutions årsmøde
på Hald (2002). Alle vil være undergrund, være avantgarde, alle være proces og
ikke regler eller endemål, alle være gemeinschaft og ikke gesellschaft, ingen
vil se tilbage på nær Dansk Folkeparti, men vil være imod det etablerede. Men
nissen følger med. For mig er spørgsmålet mere overordnet, hvordan en tænkning,
en attitude, kan besinde sig på aktuelle grænser uden enten at hypostasere dem
(med henvisning til Gud, Fornuft, historiens logik) eller pensionere dem med et
fingerknips i fornyelsens og udviklingens malstrømme. Netop velvidende, at der
er forskelle på klogt og dumt, godt og skidt, og samtidig skridte af sted mod
noget. Det er forskelle, der sættes her og nu, og som beskedent bør erkende sin
historie, sin indfældethed, uden at det bliver til medløberisk bekendelse.
Men denne arena, som jeg forsøger
at tegne et omrids af, må have visse regler, visse karakteristika for at en
debat, en civiliseret strid – om litteratur fx - kan udspille sig. Der må med
andre ord defineres et rum.
Je responderai, sagde Blixen - at
svare kræver at der tages ansvar på den ene side og på den anden side at der er
nogen at svare. Det kræver et rum - for mig er det rum, det offentlige rum, som
er i fare for at blive privatiseret, kommercialiseret og kulturaliseret. Her
vil jeg godt være med til at skille tingene ad, re- og nykonstruere - men det er
ikke det samme som at litteraturen skal genfinde en svunden form i et svundet
script i en antikveret litterær offentlighed. Litteraturen hører ikke hjemme i
en lænestol, der sidder den fast, fængslet i velbehag, orden og sikkerhed. Det
er en pensions-tanke, der pensionerer de problemstillinger, den aktuelt tumler
med. Nej, arenaen råder - men derfor skal der gøres forskel, etableres
positioner, koordinater - som ikke skaber en scene med sufflører, skuespillere,
koreografer og dramatikere. Mellem arenaen og scenen står det offentlige rum
for mig som ideal størrelse som jeg værdsætter velvidende, at den aldrig vil
realisere sig som sådan, men derfor kan det jo godt være en ledestjerne.
Problemet er selvfølgelig, at arenaen bliver til en scene, hvor politikere,
forlæggere, forfattere og deres organisationer indtager tilkæmpede positioner
og holder hinanden skak med forudsigelige resultater og kompromisser til følge.
KSN: Kampen fortsætter ud over scriptets drejebog,
(som jeg så påstår forefindes). Ja. Og
parterne iscenesætter permanent skidtet.
Og som du siger, man skal ikke forsone heller eller foragte lukningen. Enig. De
kæmpende vil lukningen, sejren. Det er
vel altid hensigten, også i kulturkampe.
Ingen ærer afbalanceringen, ingen ærer pluralismen i den fejde. Man
kæmper, og i den strid kan det så godt være, at af mangel på sejr så kommer
pluralismen og de mange synspunkters råderum som et uvillet spildprodukt. Men
det er restaureringen, man går efter.
Nå, men videre
til noget mere specifikt poetikmæssigt, og som samtidigt kan tjene til at
belyse forskelle mellem mainstream-modernisme og ikke-mainstream efter min
mening:
Jeg mangler
hændernes spor efter festen i førstnævnte. Tegn på slid og materiale og
(provisorisk) tid. Den bevågne centrallyrik afslører ikke sin adkomst, peger
ikke sit alibi ud. Den lugter flot. Tidens processuelle karakter, som burde
markeres af en materialets og gennemløbets "undervejs", retoucheres
af æstetiske grunde, men det er da lige netop sprogligt fatalt, skal være min
påstand. Jeg mangler et alibi for det lyriske øje der åbenbart ser alt og på
det nærmeste tager jegets og omverdenens stabilitet for givet-uden at
problematisere diskurser.
Der er de flotte perspektiver, men jeg mangler altså
de sansede basale mellemregninger. Der, hvor selv-afbrydelserne, skaberiet,
showet, distraktionen, vrængningerne,
tvivlens småspidse markører, proces-mærkerne, allehånde deiksis, der trækker
læseren med ind og igen udover kanten,
talehandlingskarakteren, ja og de banale markeringer af her og nu og ikke-her
og ikke-nu kører, og hvor der
kunne tæskes sprog i stort udtræk.
Samlet tænker jeg sådan erkendelsesmæssigt, at jeg mangler et skeptisk syn på
sandheden. ”sandheden”. Selv værktøjet: sprog blinker i sine konnotationer. Det
blinker fx i ironi, som på et vist niveau kan betragtes som antipatriarkalsk
skepticisme og siger ”hvem er du som har sandheden”.
Og humoren,
der allierer sig med sproget, der kan fordoble sig i ironi og konnotationer,
siger om meningsløsheden, at du kan enten grave et hul i haven og stå på
hovedet der Goodbye, cruel world” eller du lege med tilværelsens meningsløshed
og sige at sådan er det og opsøge nærværet, fylden, blikket der er i at se
hinanden.
Teksten
genererer ikke (nødvendigvis) indsigt og erkendelse ved at programsætte indsigt
og erkendelse, men den gode tekst genererer disse ting ved snarere at tage sig
af og tage sin egen væren alvorligt, kunne være min påstand.
Så hvis digtet formidler -i sin æstetiske form- indsigt
i væren og værens tidslighed, kræves der vel så, at det netop genererer
og viser intervallets udstrækning/-tilblivelse og forsvinden i kraft af det
nævnte og mere til. Det vil sagtens være noget både beskidt og
smukt noget. Men så er digtshowet også i
gang med mange forskellige ovennævnte spil. Hvad siger du?
---------------
KSN: I det velordnede som princip stødte jeg forleden
på snakken om tematik, emnekredse, som digteren så yndigt kan danse og samle
sig omkring. Fint nok, men i sig selv er den påståede sammenhæng ikke
nødvendigvis klargørende for noget som helst. Et slags over-flade. Macguffin. Der er ikke pr
definition skriftmæssig kraft i at
skrive 17 digte eller noveller om et middagsselskab. I sig selv permuterer
skidtet bare, mens hunden løber gøende rundt efter egen hale.
Der ér andre
sammenhængende energier, der er interessante og aldrig vilkårlige. Det er det,
som ecrituren, stilen afslører selvfølgelig. Det er den interessante kontrabande,
der afslører sig bag om ryggen. Det kan man sige om så meget lyrik, men altså
også om dette.
Det er altså ikke så meget en tematisk sammenbinding
på semantisk niveau, der klargører, som det er skrift motoren, der kører og som
komplementært peger hen på centrale felter, nemlig det undvigende. Altså
hovedteksten har sin skyggetekst, som afslører sig som en slags slip of the
tongue, en selvforglemmende distraktion, som man småpatetisk kunne sige gør det udholdeligt at være til.
Og står ens hu til fx
skepsis og tvivl kan det selvfølgelig ligesom i faglig litteratur
behandles på direkte tematisk facon. Fint nok og naturligvis, men den tvivl og
skepsis vil nok snarere autentisk ses og afsløre sig i skyggerne, der ryger med
snartsagt uvillet .
Dette ubefæstede kan dreje sig om møde med
tilværelsen; det kan da godt være at der på
scenen er opsat tv-skærme, personager, skidt hundelorte,
tandlægestole, henslængte præsidentfruer, ja, alt hvad man nu render ind i på
en jævn torsdag aften. Det er jo interessant og relevant i sig selv. Men
specielt interessant er, hvad det kaster
af sig, udover lige registreringen af de konkrete situationers set-up.
Sproget, dette
komplexe, fordoblende system indeholder jo også
en suggestiv, manipule-rendemulighed for at trække folk rundt ved næsen
og fordreje det sansede. JA, ovenikøbet er det sansede immanent sprogliggjort
på forhånd, sådan at adgangen til verden går gennem sproget.
Så der er dømt støj og uorden på alle ledder og
kanter. Tilværelsen er ikke stabil. Sproget er ustabilt. Det er jo ikke videre
forbrugervenligt.
Men det er måske svært at vise og skrive
destabiliteten, sådan på eksemplarisk
vis. Det er jo ikke blot at skrive kaotisk. Der må også nogle stabile kategorier ind, fordi det vel
er i sammenstødet mellem det kaotiske og stabile, at det destabile kan
vises.
Den destabilitet, der selvfølgelig gerne skulle
korrespondere det usikre, også uden tvivl eksistentielt set, har en kategori i
undervognen, som også er et slags
tidsproblem. Det usikre, usabile handler jo også om den permanente forsinkelse
af det lykkelige, det sikre, det stålsat-te udsagn, altså permanent udsættelse
- som grundvilkår. En udsættelse på den ene side af det gode liv, og på den
anden side en udsættelse af død. I dette dobbelte tidsskred, i dette krydsfelt
af nærvær skærer nogle digte sig ind. Et krydsfelt, som to futtog, der kører
mod hinanden, og som også, mærkværdigvis,
lokker til distraktion, selvforglemmende distraktion. Og som man småpatetisk
kunne sige gør det udholdeligt at være til og udholde disse tidsmæssige
forskydninger i al sin mangel på stabile perspektiver.
Det giver nogle intervaller i processen, (og det er
ikke metakommentarer til processen
uden for skrivningens situation i almindelig forstand, men snarere det
grundvilkår, der hersker, når sproget, maskinen arbejder og forsøger at fokusere). Netop forsøger, da
det kun kan blive en stræben, en modus operandi, der lige nøjagtig er behæftet
med den nævnte dobbelte udsættelse og med den dobbelte forskydning mellem at
være et fremløb (proces) og en fixering (skriftens opbremsning).
Vi er rigtig på Herrens Mark. Og vi kunne yderligere plastre til fra kassen
med uoverskue-ligheder. Det vil vi ikke.
Jeg lister så også over til noget andet, du har
berørt.
¼Foucault skubbede i sin tid en kæp igennem mit hovede,
da han sagde sager om, at jegets historie er så utroligt ungt (og på sin vis
konstruktion, der kunne afvikles igen.) Fransk poesi fra 1980'erne og fremad
har bl.a. den bagage med i sin forsøg på at diskutere "jeg", en taleposition, der måske måtte forefindes.
Tror, det var Anne-Marie Albiach, der havde en passus om "jeg´et" som
sultens sted eller noget i den retning, altså smertens, passionens sted som en
slags receptor for udpegen af dette noget, der er udsigelsens sted. Og
forhåbentligt mere end denne åbning, kunne man så tilføje). Jeg tænker ikke så
meget på tidspunktet, hvor stammebevidsthed afløses af højere og højere grad af
individualitet, snarere noget med san-set og formidlet væren.
Nå videre til dit.
Jeg er jo helt med på, at kampens kontoudtog og status
altid får provisoriske udtryk- selvfølgelig- og allerede altid er forsinkede. ¼Jeg gør lige et lille hop igen:
Man skal ikke italesætte sig som avantgarde, mener jeg
–
Jeg bliver
dig et klart svar skyldig mht. poetikken – dette forsøg på en litteraturens
videnskabsteori, videnskabsfilosofi eller teologi når den er mest sangvinsk –
og må falde tilbage i mere eller mindre ubehjælpsomme metaforer. Jeg tror der i
det mindste er to erkendelsesperspektiver på spil her – din som trommer for
litteraturen som et rum for erkendelse hinsides genkendelsens behagesyge
redundans og en anden, som serverer erkendelsen på et fad, hvor det handler om
at kunne spise med kniv og gaffel og nogen gange meget, meget mere. Begge
erkendelsesformer er henvist til et minimum af dannelse, læsning, men hvor
centrallyrikken, som du benævner den dyrker mågestellet i gamle eller nye
former, beskæftiger dit perspektiv sig (også) med mellemregningerne, kulissen,
kælderen og prøver måske herigennem at udfordre det, tanken tænker tavst. Her
bygges ikke katedraler, men deltaer af erfaring. Mit bud er igen at ære
balanceringen. Forfaldsformerne for den ene type er formløshedens tyranni, at
uigennemtrængeligheden bliver en undskyldning for mangel på den disciplin som
den anden form til gengæld kan bygge litterære tugthuse med, men netop også
katedraler, som man ikke skal more sig med at vælte, men forholde sig kritisk
til.
En
anarkisme spejler derfor alt for godt institutionen. Ikonerne kan ikke leve
uden ikonoklasme, ligesom kapitalen afgik ved døden, da arbejderne gik hjem og
spillede bridge, overfladen ophørte med det dybe subjekts suspension som dominerende
kulturel figur. Så jeg er enig i dit sidste klem: jeg har altid fundet det
patetisk, når nogle betegner sig som anarkister: det er jo den rene
nominalisme. Men derfor kan en positionering godt tage sig ud som anarkistisk.
Længe troede jeg, at avantgarde-etiketten i sig selv
var et epokemærke, en etiket, der ikke var flytbar som antiposition til mainstream
og det etablerede. Men man brugte og
bruger etiketten mere og mere som en relativ størrelse. Selvfølgelig rammes
man af egne argumenter, hvis man i sin fejde for et jomfrueligt usikkert og
antipatriarkalsk modernitetssyn selv betjener sig polemisk, postulerende af en
modposition uden at ville være ved det.
Enig, man
reflekterer så at sige blot negativt den position man taler til, med og mod:
hermed bevæger udsagnet sig ikke hinsides eller dør i sin bestræbelse på at
betræde nyt land. Thoreaus og Tolstojs dyrkelse af naturen bliver for mig blot
en baggård bag civilisationens glitrende, konsumeristiske gågade og ikke et
andet – ikke et alternativ. Det er smuk litteratur, men en eskapisme
samfundsmæssigt set og dårlig diagnostik – dårlig kritik i kantiansk forstand
–hermed sagt mere om receptionen af dem end om deres værker. Men blot for at
pege på dette ene centrale spørgsmål: Hvordan udmåler man, hvorfra ser man,
gyldiggør eller annullerer grænserne for en bestemt praksis, en bestemt form
for liv, en bestemt anskuelse, det være sig politik, litterære former, religiøs
liv, økonomisk fornuft? Det er for mig at se et nøglespørgs-mål – og ikke et nyt
sådant: Kant baksede med det i sine kritikker, Foucault forsøgte at
reak-tualisere den filosofiske praksis som vagthund – den politiske fornuft
skal kende sine grænser – uden at reducere sig selv eller sit værk til
linievogter. Den klapjagt på det moderne vesterlandske subjekt, som Foucault
deltog i i1960’erne – hans berygtede antihumanisme – afholdt ham ikke fra at
kæmpe for dette subjekts klassiske frihedsrettigheder, som vi så det i
forbindelse med hans forsvar for Rote
Armee Fraktions advokat Klaus Croissant i 1977. En situation, der har visse
paralleller med de aktuelle tiltag til suspension af rettigheder under
henvisning til terrorrisiko.
Jeg springer lige lukt i labyrinthen:
¼. Som Marianne Stidsen har gjort opmærksom på, er der
en parallel til situationen nu og tilbage i starten på 1800-tallet omkring
Baggesen og Oehlenschlæger.
Så jeg siger, at der i dag er for få Baggesen'er. Et
digressivt blik på det valoriserede og figursyede¼
Jeg tror, flere end jeg oplever verden og dagen
dissonantisk, og at vi hele tiden bevæges til at begynde fra scratch,
førstehånds -erkendelsesmæssigt-, hvor jeg er nødt til at være skeptisk over
for de erfaringer, andre har værdisat. Man kan ikke leve af andres
forelskelser, og man kan jo ikke vide, om alt overleveret er spisebart. I det
hele taget betyder det, at man gør ret i at stille spørgsmål ved kanoniserede
andenhånds-vedtagelser, høj og lav. Og faktisk slå et slag for at opfinde den
dybe tallerken igen ..
Der er interferenssløring af omverdensstemmerne,
hvilket forleder en til at mene, at vi
aldrig står afklaret i denne tilværelse, men i vaklen og søgen, i trial and
error. Det er vist alment gods. Det nævner jeg også for at kaste en begrundelse
mere på de poetikmæssige overvejelser ovenover.
Men samtidigt skal det så paradoksalt også tilføjes,
at man skyldig er viklet ind i en tradition og diskurs, som gør, at man bare
alligevel ikke kan begynde forfra på knæene, men så må forsøge at forholde sig spørgende
og skeptisk, hver gang grunden til det viser sig, det kan og skal man...Se nu
kom der rigtig mel i munden. Men også i dette mit mistroiske system rang-ordner jeg for at kunne navigere
blot en smule. Og det både underminerer
og bygger op. Kom ikke her.
Jeg er
enig, for så vidt du gumler på en kritisk figur, som bør være virksom i
digterens erfaring og som litterært diagnostik diagnostisk bider til bolle –
Forstår jeg dig ret, hvis du taler for at denne erfaring må forsøge at spejle,
mime noget, være tæt på og samtidig komme på afstand – der måske krystalliserer
sig i en attitude, som vi med Nietzsche kunne kalde distancens pa-thos?
Patetisk, maybe, men i hvert fald en dynamisk ind-og
udzooming, der konstant må kaste en væk fra, hvor man er, for tæt på går man i
ét med sagen og oplever, sanser med hud og hår, men kan ikke beskrive
(afgrænse) den. Og langt fra kan genstanden beskrives, men ikke forståes
kropsligt og bliver så til en "etnografisk" udefra beskrevet rite,
tradition, når-hvid- mand- besøger-negerlandsby¼.
Når jeg skriver på en bestemt stemmeføring, er det
ikke for at deltage i avantgarde-kamp mod noget senromantik/modernisme, men
fordi jeg søger der, hvor jeg nødvendigvis må søge, og så kan det da godt være
at nogen stempler en avantgarde i ryggen. – netop, men ærindet må være at
frigøre sig fra typologierne, så snart de bliver hypostaserende og ikke udgør
orienteringsnøgler, udgangspunkter for sanseligheden i en meget bred forstand.
I al sin enkelthed: der skal fares med lempe med at
formulere doktriner for skriven. Det gælder selvfølgelig også for denne
skriver.
Netop ikke
formuleres, systematiseres, ikke domfældes, men der skal udøves smag, sættes og
rangordnes værdier i et spil der ikke – og her taler jeg ikke på andre felters
vegne som politik og økonomi – må degenerere til rettens koder, afgørelsens
sprog, men fastholder spillet, uaf-gørbarheden, agonien.
Du taler
fra erfaringens – i al dens mulige og umulige former – locus, ikke fra en
særlig opbygget udkigspost, som en litterær poetik vil etablere, og som
Frankfurter-skolen ville skabe for filosofien og samfundsvidenskaben.
Udkigsposter har dog den fordel, at de er synlige om end de har det med at
blive til domstole. Erfaringens rum kan blive smalt, usynligt og forarmet ifht.
det almene – alt for kropsligt, medens udkigsposten omvendt tegner øjets,
horisontens og ikke kroppens erfaring.
Hvis poeter formulerer sig postulerende, bør det
impliceres som postulater. Og selvfølgelig er hele dynen overordnet set
postulat. Dynen er her fx om poesi. Det
udfoldede er indfældet.
.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar