IV
Allerede i tanken havde
han slået ihjel adskillige gange. Og så var det jo godt/banalt/skidt, hvis det
kun var et illusionsnummer. Damen anbragt i kassen. Saven frem, og så som var
hun som en trækævle man gennemskærer. Psykologisk og billedligt handlede
det faktisk om det. De levede i skøn symbiose som hund og kat. Kunne ikke
undvære disse idelige kampe. Hvor man skiftedes til at stå med den andens hoved
i hænderne. Igen ikke kun billedligt talt. Mindst. Det lille barn vil altid
spørge om, hvordan det ku lade sig gøre. Hvordan ku hun leve videre. Et svar
ville være at de var døde i forvejen. Og døden var i hvert fald kraftigt
indforskrevet. Det forklarer ikke det hele. Hans måde at betragte verden på var
solipsistisk. Alt var ting. Alle genstande (naturligvis) og personer var ting.
Ikke på en reificeret grum måde. Men de havde vendt ham ryggen fra start af.
Menneskene talte godt nok og strakte hænderne frem til hilsen, og man
udvekslede synspunkter. Men alligevel stod de med ryggen til ham. De så ham i
hvert fald ikke. Han vidste godt, at de havde de samme smerter som ham. At de
var sultne og satte sig til bords, og de spiste dyreryggen og salaten med den
største fornøjelse. Deres tale var reflekser, ikke rettet mod noget bestemt. Og
kunne være rettet mod hvem som helst, blot der var et øre, der ville høre. Men
det dokumenterede ikke at de var allierede voldsomme. Han ville ses. Han måtte
røres. Han måtte naturligvis agere som om alt var levende. Han kunne så
rigeligt sætte sig ind i sin egen sult og ”forestille sig sin bordames” som han
sagde Men ved hendes tanker skiltes vandene. ” Skal vi deles om det
inderste?”
Hun lod som ingenting.
Ja. Ja. Ja!
SvarSlet