fredag den 3. januar 2020

fra den finske bogmesse....for finskkyndige





 KSN:

Kirjoitettu tekstissä mainitulle nuorelle miehelle.

Lapsena menin vanhempieni kanssa rantaan aivan Kegnæsin majakan edustalle. Olin varmaankin jälleen ärtynyt (tai pahempi sana, johon sisältyy pieni Oidipus) isääni. Hän oli lähtenyt vesille. Ilma oli täynnä kesää ja lämpöä. Minullakin oli ylläni uimapuku. Päässäni välähti jotakin. Otin kiven käteeni, kuten usein teen; rakastan voileipien heittämistä. Mutta tämä ei ollut litteä, se oli vain kivi, kuten nyt kivi voi olla vain kivi. Paiskasin sen hänen suuntaansa. Toivoinko/enkö toivonut sen osuvan, ehkä vain halusin hänen pelästyvän... mutta se osui epämiellyttävän lähelle häntä.

Halusinko syvällä sisälläni todellakin osua häneen?

Tein vielä viime hetkessä pienen käänteen, jossa vain kuvittelin tapahtuneen, jossa vain ajattelin mikä olisi voinut olla totta ilman, että halusin todellisuutta. Ja kumpi näistä kahdesta oli totta? Enempää ei tapahtunut. Ei ainakaan avoimesti.

***
Lapsuuteni esihistoriallinen "Isänmurha" on myös osoitus sivilisaatiomme hauraudesta. Sillä on niin sanotusti myös freudilainen yliminä ja viettipohja.

Voisiko poika myöhemmin heittää ärtyneenä betonilohkareita sillalta?

Vai onko hänen yliminänsä liittynyt yhteen sivilisaation kontrollimekanismin kanssa, sen yliminän kuten esimerkiksi maltillisuuden?

Tämä tärkeä oikeushistorian viivytysväline, jossa verikoston korvasi kolmas, eräänlainen ulkoinen taho, jossa sopimuksella lopetettiin toisten päiden repiminen irti tasaisena virtana. Tämä oli ainakin tarkoitus.

Mutta tiedämme, että humanismin pintalakka on ohut. Sen alla makaa freudilainen ja haukkuu barbaarisesti.

Jotkut sanoivat nyt 42-vuotiaalle pojalle: "Nyt 11.9. jälkeen  tarvitaan hiukan kidutusta terroristeja vastaan."

Tämä hauras altistuminen hoipertelee seuraavien vapauksien välissä:

1. Kotkan vapaus. Kotkan vapaus on täydellinen ja voi lakkauttaa kaikki muut oikeudet vapauteen.*

2. Varpusen vapaus tulla syödyksi.

3. Vanhojen hyvien aikojen vapaus. "En minä sitä tehnyt, se oli hän kun aloitti."

4. Järjestelmän vapaus. "Miksi en voi ajaa ilmaiseksi raitiovaunulla? Sehän kulkee joka tapauksessa."

5. Vapaus olla solakka. Lihavien ihmisten tulisi ryhdistäytyä.

6. Patriarkaalinen vapaus. Isä sanoi: "Se on niin koska isä sanoo." Poika oli kysynyt magneettisesta pohjoisnavasta.

7. Minun vapauteni. Vastustan muiden väitteitä.

8. Vapaus osoittaa armoa: Monet villit alkuasukkaat ovat ystävällisiä.

9. "Jos et lopeta bloggaamista, isken vanhempiesi kuonon ruttuun."

10. Kannibaalin vapaus. Voi hyvin olla kannibaali, mikäli osaa perustella sen.

11. Vapautesi on tulla sellaiseksi kuin minä: Jos vain kehosi olisi samanlainen kuin minun, kaikki toimisi paremmin ja tanskalaisemmin.

12. Vapaus noidille. Noidat on määriteltävä laajasti, sillä väestökin on laaja. On käytettävä joko vesikoetta, jossa kuolet ja ja sinut vapautetaan siksi. Tai vesikoetta, jossa nouset pintaan elävänä, ja siksi siksi sinut on tuomittava kuolemaan.

13. Vapaus olla tarkkaavainen autatakseen yhteiskuntaa.

Luulen, että tuo pälyilevä katse liittyy jotenkin pedofiiliaan.

14. Vapaus tietää, missä joku asuu. "Tiedän missä asut."

15. Ja tämä sinun on tiedettävä: Tulen aina kamppailemaan oikeudestasi olla samaa mieltä kuin minä.


Kotkan vapaus, 2. Rotuhoito a43. Alla osa tekstistä:*
Yksi nimi joka potilaskortissa, joka potilaalla./Ei tunteiden ilmaisua./Pilaantunutkin on yhä kukka, joka kuihtui, kuten on kirjoitettu./

Skitsofrenia ei ole kestävä kasvi./Potilaskortti: ei kestävä./Johanne/Tauti numero 14. ...Tuottamaton, itsetuhoinen, pystyy ainoastaan nyppimään kulmakarvoja ja syömään ne./Kirouksen toinen nimi, täydellinen./ (Eilen hän löysi seitsemän neliapilaa.//Ei kirjata muistiin.)

Ominaispiirteitä lääkäri Hochschrabille ...selvästi pohjoinen, kiinteä suora lihaksisto, voimakas rinta joka pyrkii päämäärätietoisesti eteenpäin // virheetön // kiistämätön persoonallisuus, avioliittokelpoisuus // 12 SIP3/VB9997756/"perinnöltään terve". Vaikkakin hänen vaimonsa tutkimusraportti puuttuu //

Onko suvun jatkaminen kansan kannalta toivottavaa // hyvä hedelmällisyys/korkea käyttöarvo/selkärangan pieni vinoutuma on väliaikainen // prognoosi hyvä//.

(Tehtävä vain koululaisille, ja erityisesti sinulle, jonka on usein istuttava ja odotettava muita: Voidaanko yllä käytettyjen yleistysten sanoa omaavan sähkökatkoksen kaltaisen leikkaavan luonteen vai ovatko ne pötyä? Mitä ajattelet?)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar